Free Porn
xbporn

https://www.bangspankxxx.com
spot_img
spot_img

PRN : Pengundi negeri maju lebih kompleks

spot_img

BANGI, 5 Julai — Enam negeri akan mengadakan pilihanraya negeri (PRN). ia umpama mini pilihanraya umum. Ia juga akan melihat pertembungan satu lawan satu antara parti politik kerajaan dan pembangkang utama iaitu Perikatan Nasional (PN) yang terdiri daripada PAS, Bersatu dan Gerakan

Namun di antara negeri-negeri ini pola keperluan pengundi adalah berbeza. Status negeri dan ekonomi juga berbeza. Negeri-negeri maju seperti Selangor lebih kompleks pola pengundian berbanding negeri yang ‘tidak kaya’ seperti Kedah dan Kelantan.

Di Selangor, isu kenaikan kos sara hidup dan gaji tidak stabil adalah kebimbangan utama rakyat disebelah sini berbanding isu kaum dan agama di sebelah utara dan pantai timur.

- Advertisement -

“Harga barang semua naik, tetapi gaji tetap sama, formula kerajaan hanya tinggal formula,” inilah kata-kata yang sering diungkapkan oleh kebanyakan rakyat di Selangor.

Pengundi-pengundi PRU15 sebelum ini mungkin mengundi orang lain pula pada pilihan raya negeri akan datang jika mereka dapati wakil rakyat itu gagal menangani kemurungan ekonomi.

Rakyat di Selangor terutamanya orang Melayu yang berpendapatan sekitar RM2,000 adalah di dalam dilema dan mengalami kehidupan yang sukar. Mereka perlu mendapatkan pekerjaan kedua atau melabur wang anda untuk penambahan kewangan mereka.

- Advertisement -

Sebagai satu contoh kawasan majmuk di Selangor; Bangi di mana sebelum 2018, Bangi merupakan sebuah DUN di Selangor. Ia kemudiannya dinamakan Sungai Ramal, dengan Mazwan Johar dari Parti Amanah Negara memenanginya pada pilihan raya negeri yang lalu pada 2018 dengan majoriti 10,630 undi yang meyakinkan.

(Mazwan Johar – Amanah)

Pada PRU15, kawasan persekutuan Bangi — sebelum ini dipanggil Serdang — dimenangi oleh Pakatan Harapan dan Syahredzan Johan dari DAP dengan kelebihan 69,701 undi berbanding Nazrul Nazir dari PN dari parti Islam PAS.

(YB Syahredzan Johan, ahli Parlimen Bangi dari DAP)

Satu lagi isu yang membelengu masyarakat di bandar-bandar Selangor, terutamanya anak-anak muda yang baru lepas belajar ialah kekurangan peluang pekerjaan dengan kelayakan yang setimpal. Ramai di antara mereka yang telah belajar dan dilatih untuk industri tertentu, perlu berpindah ke tempat lain kerana kekurangan pekerjaan di kawasan sendiri.

Anak muda di Selangor akan memilih kepada parti mana yang mempunyai visi terbaik untuk membangunkan negara kerana ekonomi pada masa ini memerlukan perhatian segera, dan pada masa yang sama mereka mengharapkan pertumbuhan jangka panjang.

Walaupun ekonomi seolah-olah berada di puncak fikiran kebanyakan responden, tidak semua yang ditinjau oleh Berita Tular berpendapat demikian.

Bagi golongan usahawan, secara keseluruhannya mereka masih optimis terhadap ekonomi Selangor yang masih baik berbanding negeri-negeri lain. Banyak peluang ekonomi di sini dan kuasa beli masih ada. Ekonomi Selangor sudah bergerak ‘auto’ tanpa perlu bantuan kerajaan negeri. Rakyat hanya perlukan kawal selia dan perkara asas seperti kebersihan, pendidikan serta keselamatan terjamin. Ini adalah golongan usahawan yang tidak berharap kepada pekerjaan ataupun gaji.

Golongan berpendapatan tinggi ini juga lebih mementingkan aspek tadbir urus bersih dan peranan Pembangkang dalam menyediakan semak dan imbang kepada kuasa kerajaan.

Walaupun landskap politik berubah sepenuhnya sebelum PRU15 di mana parti yang berlawan kita menjadi pakatan di dalam membentuk kerajaan, tetapi semak dan imbang dari pembangkang masih diperlukan.

Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari mengumumkan bahawa ADUN Umno dan BN dikira sebagai sebahagian daripada kerajaan Selangor pimpinan PH untuk menjamin kemenangan kerajaan negeri yang sealiran dengan pusat serta memastikan ekonomi negeri itu terus stabil. Sama seperti yang dinikmati oleh negeri Johor dan Pulau Pinang.

Kedua-dua gabungan itu akan bergabung tenaga dalam enam pilihan raya negeri, termasuk di Selangor.

Namun terdapat juga pengundi yang masih di atas pagar, di mana mereka mendapati sukar untuk memilih mana-mana isu sebagai yang paling penting, terutamanya apabila memilih calon berdasarkan dasar mereka.

Golongan pengundi ini disifatkan sebagai ‘lemas politik’ daripada melihat parti-parti berbeza asyik bergaduh untuk menjadi juara dalam isu-isu yang diperjuangkan sebagai yang paling penting – golongan ini memerhati.

Mereka tidak akan mengatakan untuk menyokong mana-mana satu isu atau parti kerana akan sentiasa ada banyak suara dan pendapat yang menentang antara sesuatu isu itu untuk menjadi juara rakyat.

Golongan pengundi ini boleh memilih calon bebas yang bertanding dan memecahkan undi kerana merasakan tiada satu pun parti yang ditubuhkan mempunyai naratif politik yang kuat dalam cara mereka mahu menangani isu. Dengan erti kata mudah, mereka tidak percaya kepada ahli politik.

Menurut agensi berita nasional Bernama, Bangi adalah negeri paling ramai penduduk di Malaysia dengan kira-kira 691,900 orang penduduk.

Selanjutnya, data Jabatan Perangkaan Malaysia (DoSM) di portalnya Kawasanku menunjukkan pecahan etnik penduduk Bangi adalah setanding dengan demografi negara, dengan 62.2 peratus penduduk diklasifikasikan sebagai Bumiputera, 28.7 peratus adalah Cina, 8.4 peratus India, dan 0.6 peratus seperti yang lain.

Ini telah menjadikan Bangi dilihat sebagai kawasan marginal (majmuk) Malaysia secara keseluruhan.

Selain Sungai Ramal, terdapat dua lagi kerusi DUN di bawah Bangi: Balakong dan Seri Kembangan.

Pada 2018, Ng Tien Chee dari DAP memenangi Balakong dengan majoriti 35,538 undi, manakala rakan parti Ean Yong memenangi Seri Kembangan dengan majoriti 31,145 undi.

Pada pilihan raya umum tahun lalu, Syahredzan memenangi Bangi dalam pertandingan sengit lapan penjuru yang turut menyaksikan dua lawannya — Nazrul PAS, bekas pegawai khas bekas menteri hal ehwal agama Datuk Zulkifli Mohamad, dan Annuar Salleh dari PAS Gerakan Tanah Air. ‘ parti serpihan Berjasa yang pernah menjadi ketua kumpulan Islam kontroversi Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) Hulu Langat — bermain kad perkauman dan agama semasa berkempen.

Dewan Undangan Negeri Selangor ke-14 dengan 56 kerusinya dibubarkan secara rasmi pada 23 Jun berikutan perkenan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah.

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img