spot_img
spot_img

T20 tidak akan nikmati lagi perkara-perkara ini di Malaysia

spot_img

KUALA LUMPUR, 7 Jun — Dalam usaha kerajaan membantu rakyat miskin dan berpendapatan rendah, kerajaan cuba ‘memotong keseronokan’ yang dinikmati oleh golongan 20 peratus isi rumah teratas, yang juga dikenali sebagai T20 (Top 20).

Dalam beberapa minggu lepas, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim yang juga menteri kewangan dan timbalannya di kementerian itu, Datuk Seri Ahmad Maslan, telah mengumumkan beberapa faedah yang tidak lagi dinikmati oleh T20 mulai tahun depan.

Sebahagian besar daripadanya ialah dengan menstruktur semula subsidi secara menyeluruh, yang didakwa telah memberi manfaat secara tidak seimbang kepada individu berpendapatan tinggi yang menggunakannya dengan lebih banyak.

- Advertisement -

Walau bagaimanapun, klasifikasi T20, 40 peratus pertengahan (M40) dan 40 peratus terbawah (B40) dengan sendirinya bermasalah kerana ia tidak mengambil kira kos sara hidup — oleh itu tidak menggambarkan dengan tepat kekayaan mereka yang sepatutnya.

Ia bergantung di mana anda tinggal, sesebuah isi rumah mungkin merupakan golongan berpendapatan tinggi di sesebuah negeri tetapi tidak semestinya di negeri lain.

Sebagai contoh, jika isi rumah memperoleh RM8,000 secara keseluruhan, ia akan dianggap T20 di Kelantan — tetapi di Kuala Lumpur, ia tidak akan dianggap M40. Sebaliknya, ia akan dianggap B40 di Kuala Lumpur.

- Advertisement -

Tetapi di seluruh negara, ia akan dianggap M40 — lebih tepat dalam subkategori M3.

Walaupun Putrajaya berkata mereka akan memikirkan cara yang lebih adil untuk memilih golongan berpendapatan tinggi, berikut ialah senarai subsidi yang tidak akan dapat dinikmati lagi oleh T20 tidak lama lagi:

Bahan api

Sepanjang tahun 2022, kerajaan membelanjakan RM50.8 bilion untuk subsidi bahan api. Daripada jumlah itu, kira-kira 35 peratus, atau RM17 bilion, digunakan oleh T20.

Subsidi bersasar, yang bertujuan untuk memberi manfaat kepada golongan miskin lebih daripada golongan kaya, telah diperkatakan sejak sekurang-kurangnya sejak 2018, apabila Pakatan Harapan menguasai kerajaan selepas pilihan raya umum ke-14.

Bagaimanapun, inisiatif itu telah ditangguhkan beberapa kali kerana pihak berkepentingan tidak mencapai kata sepakat mengenai kaedah pelaksanaan terbaik.

Pada 19 Mei lepas, Timbalan Menteri Kewangan Datuk Seri Ahmad Maslan mengumumkan T20 tidak lagi diberi subsidi mulai tahun depan.

Mekanisme pelaksanaan masih belum didedahkan, tetapi telah diumumkan bahawa organisasi yang baru diwujudkan dipanggil Hab Pangkalan Data Pusat atau Padu, akan bertanggungjawab untuk memikirkan bagaimana subsidi yang disasarkan akan berfungsi.

Ahmad berkata ia boleh dalam bentuk mengenal pasti MyKad seseorang, sistem kad baharu sama sekali, atau berdasarkan kapasiti enjin kereta mereka — yang bermaksud bahawa orang berpendapatan tinggi menggunakan kereta 1.0cc masih akan bertanggungjawab untuk bahan api bersubsidi. .

Elektrik

Subsidi elektrik untuk isi rumah T20 juga akan berakhir tahun depan, menurut ucapan di Parlimen oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 22 Mei.

Kerajaan pada Januari lalu memutuskan untuk menghentikan subsidi elektrik untuk pengguna voltan sederhana dan voltan tinggi — yang kebanyakannya bukan premis kediaman seperti kilang atau bangunan pejabat besar — sehingga 30 Jun.

Pada masa itu, penternak dan petani bagaimanapun diberitahu bahawa mereka akan terus mendapat manfaat daripada subsidi dua sen setiap kWH, iaitu jumlah yang sama dinikmati oleh pengguna domestik.

Pada bulan Mac pula, Menteri Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Nik Nazmi Nik Ahmad memberitahu Parlimen bahawa kerajaan telah memperuntukkan RM10.76 bilion untuk kos jangkaan subsidi elektriknya bagi separuh pertama 2023.

Pelaksanaan subsidi elektrik yang disasarkan untuk tahun depan akan dilaksanakan di bawah Padu

Subsidi Haji

Pada Mac lalu, Ketua Pegawai Eksekutif Tabung Haji Datuk Seri Amrin Awaluddin berkata kos menunaikan ibadah haji meningkat kepada RM30,850 pada 2023, meningkat daripada RM28,632 tahun lepas.

Mengambil kira kenaikan itu, Anwar pada 18 Mac berkata bahawa kerajaan akan menanggung tambahan RM1,000 dalam subsidi haji untuk B40, dan ia akan menghentikan subsidi untuk T20.

Beliau mengulangi pemberhentian subsidi haji untuk T20 sekali lagi di Parlimen pada 22 Mei.

Ini susulan pengumuman Tabung Haji pada April bahawa Malaysia memohon tambahan 10,000 kuota jemaah daripada kerajaan Arab Saudi untuk tahun ini.

Pada April 2022, menteri di jabatan perdana menteri ketika itu Datuk Idris Ahmad berkata kerajaan membelanjakan antara RM300 juta dan RM400 juta setahun untuk subsidi haji.

Cukai

Semasa pembentangan Bajet 2023, pada 24 Februari, Anwar mengumumkan bahawa kerajaan akan menaikkan kadar cukai pendapatan mereka yang berpendapatan antara RM100,000 dan RM1 juta antara 0.5 hingga 2 mata peratusan — semakin tinggi kurungan pendapatan, semakin besar peningkatan.

Selain itu, Anwar mengumumkan bahawa kerajaan sedang berusaha untuk mengenakan cukai ke atas barangan mewah, seperti jam tangan mewah dan pakaian mewah.

Dalam Bajet 2023, kerajaan mengunjurkan pendapatan RM995 juta daripada cukai pendapatan dan tambahan RM7 juta daripada cukai langsung lain untuk tahun semasa.

Cukai tidak langsung — seperti cukai jualan dan duti eksais — dianggarkan memberikan lebih kurang RM248.9 juta.

Golongan T20 pastinya akan lebih bijak berbelanja selepas ini.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img