spot_img
spot_img

Syed Mokhtar pertimbang jual sebahagian MMC Port

spot_img

Kuala Lumpur: sahawan terkenal dan salah seorang individu terkaya negara, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary sedang mempelawa masuk pelabur ke dalam MMC Port Holdings – yang mungkin bernilai RM12 bilion (AS$2.7 bilion), menurut sumber yang mengetahui perkara tersebut.

Konglomerat MMC Corp milik ahli perniagaan itu mungkin menjual kepentingannya sehingga 30% dalam Pelabuhan MMC. SUmber memberitahu telah terdapat pelabur kewangan dan syarikat yang menghubungi MMC Corp menyatakan minat mereka dalam pelabuhan tersebut.

Perbincangan sedang berjalan dan ia dilakukan secara tertutup menurut sumber itu lagi. Kemungkinan Pelabuhan MMC juga akan disenaraikan di bursa saham jika penjualan itu direalisasikan.

- Advertisement -

MMC Corp dan MMC Ports tidak menjawab permintaan untuk mendapatkan ulasan.

Di tengah-tengah persekitaran inflasi yang tinggi, minat pelabur global terhadap aset infrastruktur telah berkembang dengan dana kerajaan (institusi), dana pencen dan ekuiti persendirian yang ingin mendapatkan pulangan jangka panjang yang kukuh.

Jumlah kontena global juga meningkat disebabkan gangguan rantaian bekalan dan pelabuhan yang sesak, mendorong perbincangan perjanjian dalam sektor itu.

- Advertisement -

Pengendali pelabuhan PSA International, dimiliki sepenuhnya oleh pelabur negara Singapura Temasek Holdings juga sedang menilai penjualan pegangan berbilion dolar 20% dalam perniagaan pelabuhan CK Hutchison Holdings, Reuters melaporkan pada bulan Disember lalu.

Pelabuhan MMC mempunyai tujuh pelabuhan di Malaysia iaitu Pelabuhan Tanjung Pelepas, Pelabuhan Johor, Pelabuhan Utara, Pelabuhan Pulau Pinang, Pelabuhan Tanjung Bruas, Perkhidmatan SPT dan Pelabuhan Andaman, menurut laman webnya.

Semuanya terletak di sepanjang Selat Melaka, salah satu lorong perkapalan tersibuk di dunia.

MMC Corp juga memiliki pegangan dalam pengeluar tenaga bebas terbesar Malaysia Malakoff Corp dan satu-satunya pembekal gas asli retikulasi negara di Semenanjung Malaysia, Gas Malaysia.

Syed Mokhtar juga memiliki pegangan majoriti dalam sebuah lagi konglomerat Malaysia bernama DRB-Hicom, yang mempunyai pegangan dalam firma perkhidmatan pos nasional Pos Malaysia dan pembuat kereta Proton Holdings.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img