spot_img
spot_img

Doc2Us sediakan applikasi saringan HIV/AIDS

spot_img

KUALA LUMPUR, 19 Mei — Selama lebih 30 tahun, Malaysia telah mencuba pelbagai usaha untuk bukan sahaja memerangi HIV/AIDS tetapi untuk mencari jalan untuk menjadikan ujian dan rawatannya semudah mungkin.

Memandangkan Malaysia mempunyai matlamat untuk menamatkan ‘perang’ HIV/AIDS menjelang 2030, pelbagai pihak berkepentingan mengambil kaedah inovatif baharu untuk memastikan sasaran 95-95-95 tercapai.

Sasarannya ialah untuk mendapatkan 95 peratus penghidap HIV (PLHIV) menjalani saringan, 95 peratus daripada mereka yang disahkan positif menerima rawatan antiretroviral dan 95 peratus daripada mereka yang menerima rawatan mencapai tahap virus yang tidak dapat dikesan.

- Advertisement -

Untuk berbuat demikian, penyedia kesihatan digital dan e-preskripsi Doc2Us telah mengikuti perkembangan dan melancarkan klinik HIV mayanya untuk menawarkan perundingan percuma dan perkhidmatan lain.

Pengasas bersama aplikasi mudah alih dan ketua pegawai eksekutif Dr Raymond Choy berkata platform itu menawarkan perkhidmatan teleperundingan percuma kepada pengguna yang ingin berunding dengan doktor dalam talian untuk sebarang HIV/AIDS atau penyakit kelamin.

“Klinik HIV, khususnya, beroperasi pada hari Rabu dari 1 petang hingga 5 petang, di mana doktor berlesen akan berada dalam talian untuk merawat pelawat melalui aplikasi.”

- Advertisement -

Dr Choy berkata pengguna juga boleh mendapat akses kepada kit ujian HIV/AIDS di depan pintu.

“Setelah berunding dengan ODHA, doktor juga boleh mengeluarkan e-preskripsi untuk ubat HIV/AIDS, di mana ubat itu boleh dihantar terus ke rumah.”

Dr Choy menyatakan bahawa aplikasi yang baru dilancarkan itu dimulakan untuk menggalakkan lebih ramai orang menjalani ujian dan mendapatkan nasihat tentang perkara berkaitan HIV/AIDS.

“Melalui ini, kami dapat menyediakan ruang digital yang selesa yang akan memberi mereka keberanian untuk menjalani ujian dan mengakses ubat yang betul.

“Kami berharap ia akan menawarkan satu lagi saluran alternatif untuk ODHA mendapatkan nasihat dan pengurusan berasaskan bukti.”

Menurut Dr Choy, sesetengah ODHA atau populasi utama yang tidak berasa yakin, takut, tidak pasti atau terpelihara untuk pergi ke kemudahan fizikal kerana takut akan diskriminasi atau stigma yang menyelubungi HIV/AIDS.

“Stigma menyebabkan orang ramai takut untuk membuat langkah pertama untuk mendapatkan ujian atau mendapatkan rawatan dan mekanisme klinik maya ini akan membantu mereka memintas halangan itu melalui campuran hibrid penjagaan dalam talian dan luar talian.

“Apabila mereka mengambil langkah pertama, mereka akan menyedari bahawa mereka tidak bersendirian.”

Dr Choy berkata beliau berharap platform itu akan menggalakkan lebih ramai ODHA mengambil langkah pertama ke arah mengetahui status mereka dan mendapatkan rawatan awal.

“Kita perlu menormalkan mendapatkan rawatan perubatan untuk ODHA.

“Memandangkan perkhidmatan sedemikian menjadi amalan biasa, terutamanya dalam kalangan generasi muda, kami menyedari betapa mudahnya teknologi boleh membantu kami menguruskan keadaan perubatan yang berbeza.”

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img