spot_img
spot_img

Waspada Covid19 kini meningkat akibat Aidilfitri dan Wesak

spot_img

KUALA LUMPUR, 5 Mei — Kementerian Kesihatan (KKM) menggesa orang ramai supaya berhati-hati apabila keluar rumah berikutan peningkatan sedikit kes Covid-19 susulan sambutan Hari Raya dan Hari Wesak.

Ketua Pengarahnya Datuk Dr Muhammad Radzi Abu Hassan berkata dari 23 April hingga 29 April tahun ini, sebanyak 4963 kes baharu dilaporkan berbanding 4817 kes minggu sebelumnya (16 hingga 22 April), peningkatan tiga peratus.

- Advertisement -

(Datuk Dr Muhammad Radzi Abu Hassan – Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia)

Selain itu, Pusat Kesiapsiagaan dan Tindak Balas Krisis (CPRC – Crisis Preparedness and Response Centre) berkata terdapat peningkatan pesakit Covid-19 di kemudahan awam daripada 4.8 bagi setiap 100,000 orang kepada 5.8 bagi setiap 100,000 orang.

Akibatnya, terdapat peningkatan sebanyak tiga peratus dalam semua katil tidak kritikal di hospital seluruh negara, tiga peratus peningkatan penghunian katil unit rawatan rapi (ICU) manakala 0.2 peratus daripada semua orang yang dijangkiti memerlukan pernafasan. bantuan.

- Advertisement -

Sehingga 4 Mei 2023, kira-kira 15 peratus daripada semua katil ICU diduduki untuk Covid-19 manakala 23 peratus lagi untuk pesakit tidak kritikal.

“KKM meramalkan sedikit peningkatan kes Covid-19 akan berlaku berikutan musim perayaan Hari Raya dan Hari Wesak. Kami ingin menggalakkan orang ramai memakai topeng muka apabila mereka melawat rakan, keluarga atau saudara mara mereka untuk mengelakkan jangkitan Covid-19.

“Bagi mengawal penularan, kami menggesa semua warga sekolah untuk kerap mencuci tangan dan memakai topeng muka di tempat yang sesak, melakukan pemeriksaan diri dan jika anda berasa sakit jangan keluar, gunakan TRIIS – test, report, isolate, inform and seek (uji, lapor, asingkan, maklumkan dan cari) dan jika anda mendapat jangkitan, gunakan Paxlovid dari klinik kesihatan terdekat untuk individu berisiko tinggi dan dapatkan vaksin primer atau suntikan penggalak,” kata Dr Radzi dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau juga menggesa ibu bapa dan penjaga untuk memainkan peranan yang lebih besar dan bertanggungjawab memastikan mereka tidak menghantar anak mereka ke sekolah jika mereka berjangkit atau menunjukkan gejala sakit, sambil menambah bahawa KKM akan terus memantau keadaan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img