spot_img
spot_img

BERSIH setuju dan ‘sahkan’ SPRM sebagai senjata politik kerajaan

spot_img

Putrajaya 2 Mei – Pertubuhan bukan kerajaan BERSIH berkata kenyataan ketua SPRM pada minggu lepas telah mengesahkan syak wasangka pertubuhan itu mengenai agensi penguatkuasa itu yang digunakan oleh kerajaan semasa untuk menentang musuh politiknya.

Pengerusi BERSIH Thomas Fann berkata bahawa kenyataan Azam Baki itu telah mengesahkan syak wasangka BERSIH bahawa SPRM telah digunakan sebagai senjata politik.

Minggu lalu, Azam berkata tugasnya lebih mudah apabila ada kemahuan politik daripada pihak atasan terutama daripada perdana menteri. Beliau berkata agensi itu tidak menghadapi sebarang halangan apabila memilih untuk meneruskan kes.

- Advertisement -

“Saya tidak sakit kepala. Saya boleh tidur pada waktu malam. Saya (hanya) tidak boleh tidur apabila orang mula mengganggu kerja saya dan bertanya mengapa saya menyiasat ini atau itu,” katanya dipetik sebagai berkata.

Fann berkata bahawa SPRM harus dikawal undang-undang, dan tidak perlu bergantung kepada timbang tara dan sokongan perdana menteri.

“Pindaan undang-undang juga diperlukan untuk menjadikan pelantikan dan penyingkiran ketua SPRM secara telus melalui jawatankuasa parlimen,” kata Fann yang dipetik melalui Free Malaysia Today.

- Advertisement -

Beliau berkata perdana menteri, Anwar Ibrahim, boleh memberikan jawatankuasa parlimen kebebasan untuk memeriksa dan menyenarai pendek calon yang berpotensi, katanya.

Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Membanteras Rasuah dan Kronisme (C4) Pushpan Murugiah berkata SPRM sepatutnya tidak perlu mengumumkan sedang mengejar kes berprofil tinggi kerana sekiranya terdapat bukti rasuah yang mencukupi, adalah menjadi tanggungjawab SPRM untuk melaksanakan tugas mereka.

(Pushpan Murugiah)

Pushpan berkata pada masa ini, terdapat defisit kepercayaan di kalangan orang ramai kerana terdapat dakwaan campur tangan politik.

Beliau berkata tuduhan sedemikian menunjukkan perlunya SPRM diletakkan di bawah pengawasan parlimen tanpa berlengah lagi.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img