Free Porn
xbporn

https://www.bangspankxxx.com
spot_img
spot_img

Terbukti Melayu perintah, kaum lain juga kaya dan makmur

spot_img

PETALING JAYA: Rakyat tidak seharusnya takut dengan “gelombang hijau”  melalui Perikatan Nasional, kata bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad.

Dalam catatan di akaun Twitternya bertajuk Green Wave, bekas pengerusi Bersatu itu menyatakan bahawa Malaysia menyaksikan pembangunan pesat apabila ia ditadbir oleh kerajaan majoriti Melayu selama 60 tahun.

- Advertisement -

(Negarawan Tun Dr Mahathir Mohammad)

“Orang bukan Melayu mencapai banyak kemajuan,” katanya.

“Jangan cuba menakutkan (rakyat tentang) pemerintahan Melayu dengan melabelnya dengan warna hijau.”

- Advertisement -

“Gelombang hijau” merujuk kepada kemenangan besar yang tidak dijangka yang diperoleh PN pada pilihan raya umum 2022 apabila memenangi 74 kerusi, dengan PAS menyumbang 43 dan Bersatu 31 kerusi parlimen.

(PAS di bawah pimpinan Tan Sri Haji Hadi Awang dilihat bijak untuk memilih menjadi dominan bersama PN pada PRU15 lalu berbanding kekal bersama Muafakat Nasional dengan UMNO yang lebih dominan)

43 kerusi PAS menyaksikan ia muncul sebagai parti politik tunggal terbesar di Parlimen, dengan DAP kedua terbesar dengan 40 kerusi.

Enam negeri – Pulau Pinang, Selangor dan Negeri Sembilan yang dikuasai PH, serta Kedah, Kelantan dan Terengganu dipimpin PAS – akan mengadakan pilihan raya mereka selepas bulan Jun tahun ini, dan penganalisis berkata mereka menjangkakan PN akan memberikan saingan sengit berdasarkan prestasinya pada PRU15 lalu.

Terdapat juga dakwaan bahawa PN sedang berusaha untuk menjatuhkan kerajaan perpaduan dengan memujuk beberapa Ahli Parlimen Barisan Nasional untuk keluar parti dan mengorbankan kerusi mereka, yang akan mencetuskan pilihan raya kecil.

Namun ramai penganalisis politik berkata tindakan tersebut adalah berisiko dan mungkin akan menjadi ‘senjata makan tuan’ kepada ahli parlimen yang berpaling tadah berkenaan.

Desas-desus lompat parti ahli parlimen BN itu berdasarkan penghapusan larangan lima tahun ke atas wakil rakyat yang ingin bertanding semula jika mereka meletakkan jawatan untuk memaksa pilihan raya kecil.

Ini boleh berlaku jika Umno kalah terus di negeri Pakatan Harapan iaitu Pulau Pinang, Selangor dan Negeri Sembilan. Ahli Parlimen kemudiannya boleh mengosongkan kerusi mereka dan berdiri di bawah parti berasaskan Melayu lain. Ini risiko bagi kerajaan perpaduan.

Pakar politik berpendapat pemansuhan larangan lima tahun itu bukanlah satu kesilapan kerana ia adalah untuk mengembalikan mandat kepada pengundi apabila ahli parlimen berpaling tadah daripada parti mereka. Para pengundi sepatutnya mempunyai hak untuk memilih ‘pembelot’ semula atau tidak.

Undang-undang anti-lompat dilihat mewujudkan kuasa (absolute power) parti terlalu kuat, terutamanya oleh Presiden parti, jika Artikel 48(6) tidak dibuang (larangan 5 tahun).

Risiko bagi Ahli Parlimen BN yang mungkin membelot ? Mereka mungkin tidak akan menang lagi terutamanya mereka yang menang dengan majoriti kecil, jadi untuk kembali mendapatkan mandat daripada pengundi yang sama, yang mereka khianati, mungkin akan menyukarkan.

Adakah pengundi Melayu terutamanya, akan mengundi semula mereka yang berpaling tadah ? Dapatan Berita Tular ialah majoriti besar pengundi Melayu akan tetap mengundi PN mengikut trend semasa kerana sebahagian besar mereka mengundi berdasarkan naratif sentimen bangsa serta agama, tidak seperti kaum lain yang mengutamakan prospek kestabilan dan kebolehan kerajaan dalam memacu ekonomi.

What’s your Reaction?
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img