test
spot_img
spot_img

Kerjasama inklusif fintech Huawei dan bKash untuk 680juta pengguna Bangladesh

spot_img

Huawei dan bKash bersetuju untuk meneruskan lagi kerjasama teknologi kewangan mereka di Bangladesh, bagi memacu rangkuman kewangan dan membolehkan lebih ramai orang menyertai dan mendapat manfaat daripada ekonomi digital di negara itu. bKash, pengendali pembayaran mudah alih terbesar di Bangladesh, menyediakan perkhidmatan kewangan mudah alih kepada 68 juta orang, memenuhi keperluan setiap keluarga di Bangladesh. Huawei memperkasakan perkhidmatan bKash dengan penyelesaian kewangan digitalnya yang canggih.

Untuk meneruskan kemajuan itu, Pan Junfeng, Presiden, Wilayah & Ketua Pegawai Eksekutif Huawei Asia Selatan, Huawei Bangladesh dan Kamal Quadir, Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif bKash telah menandatangani MoU di Akademi Huawei Bangladesh pada hari Rabu, 29 Mac 2023 di Dhaka.

Bercakap pada majlis menandatangani MoU bertajuk “Smart Fintech: Inclusive. Inovatif. Inspiring Bangladesh”, Kamal Quadir, Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif bKash menekankan kepentingan kerjasama itu.

- Advertisement -

“Perkhidmatan rangkuman kewangan dan inklusif telah menjadi sebahagian daripada DNA bKash sejak penubuhannya pada 2011. Pada kemunculan revolusi perindustrian keempat, kami bekerja tanpa jemu ke arah ekosistem kewangan digital dan menjadi Negara Pintar. Usaha bersama bKash dan Huawei bertujuan memacu rangkuman kewangan dan menghapuskan kemiskinan untuk SDG (Sustainable Development Goals) dengan penyelesaian inovatif,” kata Kamal.

Sejak pembangunan produk FinTech semasa, Huawei telah menggunakan platformnya merentasi lebih daripada 30 pasaran di Asia dan Afrika. Secara keseluruhan, penyelesaian FinTech Huawei sedang digunakan oleh lebih 400 juta orang di seluruh dunia.

Pan Junfeng, Presiden, Wilayah & Ketua Pegawai Eksekutif Huawei Asia Selatan, Huawei Bangladesh berkata perkongsian yang diperkukuh antara Huawei dan bKash di Bangladesh bertujuan untuk memacu kemasukan digital di negara itu.

- Advertisement -

“Sejak 2017, Huawei telah bekerjasama rapat dengan bKash dalam mendigitalkan MFSnya (mobile financial services) dengan platform Mobile Money terkemuka. Platform ini menawarkan perkhidmatan seperti e-dompet dan pinjaman Nano (kecil), membawa rangkuman dan inovasi kewangan kepada masyarakat tempatan. Melangkah ke hadapan, kami akan terus memperdalam perkongsian kami untuk memperkasa dan membolehkan lebih ramai orang di Bangladesh merebut manfaat ekonomi digital untuk pembangunan. Dan saya percaya bahawa perkongsian kami akan memacu pertumbuhan ekonomi digital di Bangladesh, memberikan contoh yang luar biasa kepada negara EM (emerging markets) lain di rantau ini, apabila ia melibatkan rangkuman kewangan,” kata Pan.

Berucap pada majlis yang sama Sarder M Asaduzzaman, Penolong Wakil Residen Program Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu menekankan sumbangan MFS dalam pembangunan dan dalam mencapai sasaran SDG, “Inisiatif ini: teknologi kewangan pintar membawa Bangladesh secara inklusif, inovatif dan memberi inspirasi dan pilihan. Saya percaya kedua-dua Huawei dan bKash bersetuju dan sedang mengusahakannya. Dan kerjasama mereka yang selanjutnya akan mengukuhkan keseluruhan inisiatif itu.”

“SDG adalah matlamat akhir, ia adalah di mana kita mahu berada pada tahun 2030-an. Kami berada di arah dan kerjasama Smart Fintech ini adalah kenderaan yang akan memandu kami ke sana.” kata Cik Susan Vize, Pegawai Penjaga Pejabat Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) Dhaka.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img