spot_img
spot_img

Bekas Pegawai KBS mungkin dikenakan 96 pertuduhan rasuah & pengubahan wang haram

spot_img

KUALA LUMPUR, 30 Mac — Mahkamah Sesyen hari ini menetapkan 19 April ini untuk menentukan keputusan untuk menjatuhkan 96 pertuduhan (rasuah dan pengubahan wang haram) terhadap bekas pegawai Kementerian Belia dan Sukan; Otman Arsahd.

Otman, yang merupakan setiausaha di bawah bahagian kewangan di kementerian itu, menghadapi 17 pertuduhan didakwa mengemukakan tuntutan palsu dan 15 pertuduhan salah guna kuasa di bawah Seksyen 18 Akta Pencegahan Rasuah Malaysia; dan 64 pertuduhan pengubahan wang haram di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram.

Peguamnya Muhammad Rafique Rashid Ali mengesahkan tarikh penghakiman itu ketika dihubungi.

- Advertisement -

Dalam perbicaraan di hadapan hakim Mahkamah Sesyen Kamarudin Kamsun, Otman didakwa menggunakan kedudukannya dalam kementerian untuk mengemukakan tuntutan palsu membabitkan RM36.3 juta antara 2012 dan 2015.

Otman juga dituduh menggunakan jawatan kerajaannya untuk mengarahkan ketua pengarah Majlis Sukan Negara (MSN) membayar sejumlah RM2.16 juta kepada syarikat yang dikaitkan dengan anak-anaknya kerana menganjurkan pelbagai program berkaitan kementerian.

Dia juga didakwa menerima RM16,623,000 yang didakwa diperoleh daripada aktiviti menyalahi undang-undang yang dimasukkan ke dalam pelbagai akaun bank yang dimilikinya melalui cek.

- Advertisement -

Dalam hujahan mereka, pihak pendakwaan berhujah pihak pembelaan gagal mempertikaikan anggapan penyalahgunaan kuasa atas imbangan kebarangkalian dan gagal menimbulkan sebarang keraguan munasabah.

Pihak pendakwaan berkata keterangan pihak pembelaan hanya terdiri daripada tertuduh tunggal, adalah penafian penglibatan semata-mata, satu tohmahan dan mungkin bukan kebenaran.

Pihak pembelaan berhujah bahawa Otman tidak mempunyai kuasa untuk mengarahkan pegawai MKN membuat pembayaran kepada syarikat tersebut dan bukti yang dikemukakan semasa perbicaraan gagal menunjukkan Otman mempunyai niat untuk kononnya mengemukakan tuntutan palsu.

Seramai 70 saksi pendakwaan dipanggil memberi keterangan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img