spot_img
spot_img

Bagaimana Nabi Muhammad SAW berpuasa dan berbuka ?

spot_img

Di sekitar padang pasir, di mana sumber makanan dan air terhad, orang Islam pertama di Madinah belajar berpuasa sepanjang hari di bawah bimbingan Nabi Muhammad SAW.

Hari ini umat Islam di seluruh dunia sedang menyambut bulan yang mulia Ramadan, bulan puasa dalam Islam, yang akan menandakan ulang tahun ke-1,398 bulan suci pertama tahun ini.

Bertarikh pada 624 Masihi, Ramadan pertama kali disambut di kota Madinah di Arab Saudi hari ini, mengikut kalendar Gregorian.

- Advertisement -

Tarikh itu juga menandakan tahun kedua Hijrah, peristiwa yang memainkan peranan penting dalam sejarah Islam. Di bawah tekanan paganisme, komuniti kecil umat Islam ini terpaksa meninggalkan kota Mekah dan berpindah ke Madinah untuk berlindung pada tahun 622 Masihi.

Mengikuti arahan Nabi Muhammad SAW untuk berhijrah, para sahabatnya, umat Islam pertama, memilih untuk memulakan kalendar mereka sendiri dengan tarikh permulaan Hijrah, peristiwa perubahan yang penting, menandakan permulaannya.

Ramadan pertama bagi umat Islam kebetulan ialah pada bulan Mac, bulan musim bunga, di mana suhu di Semenanjung Arab termasuk Madinah tidak begitu mencabar berbanding musim panas.

- Advertisement -

“Wahai orang-orang yang beriman! Puasa diwajibkan ke atas kamu — sebagaimana diwajibkan bagi orang-orang sebelum kamu — supaya kamu beringat [kepada Allah],” kata Al-Quran, mengarahkan umat Islam berpuasa sebagaimana yang dilakukan oleh orang-orang yang beriman kepada Tuhan sebelumnya.

Ayat-ayat itu diturunkan kepada Nabi Muhammad pada Februari 624 Masihi, atau pada bulan Syawal tahun kedua Hijrah, menurut Kasif Hamdi Okur, seorang profesor ketuhanan Islam di Universiti Hitit.

Walaupun Nabi Muhammad dan beberapa umat Islam berpuasa beberapa hari pada bulan-bulan tertentu di Mekah sebelum ayat-ayat Al-Quran berkenaan Ramadhan diturunkan, berpuasa selama 30 hari atau kadang-kadang 29 hari berturut-turut adalah pengalaman yang luar biasa bagi umat Islam pertama, kata Okur.

“Terdapat rekod dari zaman Nabi Muhammad SAW, yang menunjukkan bahawa golongan umat Islam yang pertama mengalami masa sukar untuk membiasakan diri dengan puasa Ramadan pada tahun pertama,” katanya, menandakan bahawa ia adalah salah satu langkah al-Quran untuk mewujudkan disiplin rohani yang unik supaya masyarakat Islam kuat serta boleh menghadapi masalah psikologi dan fizikal.

Sejurus sebelum turunnya ayat-ayat Ramadan, umat Islam juga menukar arah solat mereka (Kiblah) dari Baitulmaqdis (Quds dalam Al-Quran) ke Kaabah Mekah, struktur kubik yang dibina oleh Nabi Ibrahim AS untuk berdoa kepada Tuhan yang Esa, menurut pemahaman umat Islam. . Semua perubahan ini berlaku selepas pengikut Nabi SAW menubuhkan pangkalan yang kuat di Madinah.

Dengan menukar arah solat dan berpuasa tanpa gangguan selama sebulan, umat Islam pertama sangat merasakan bahawa mereka adalah komuniti agama yang berbeza daripada kumpulan tauhid lain, Kristian dan Yahudi, yang ahlinya tinggal bersama mereka di Madinah, menurut Okur.

Ramadan pertama juga sangat bertepatan dengan kempen ketenteraan penting pertama, Pertempuran Badar, antara tentera Muslim yang berpangkalan di Madinah dan tentera musyrikin pimpinan dari Mekah, tambahnya. Walaupun jumlah tentera pertempuran untuk kedua-dua pihak tidak melebihi 1,200 orang, keputusan akhirnya yang memihak kepada umat Islam memastikan kelangsungan sejarah agama monoteistik baharu ini, membolehkan ia berkembang di seluruh dunia selama berabad-abad.

Tetapi puasa tidak dikenakan kepada semua orang tanpa terkecuali. Al-Quran, yang sentiasa berjanji untuk mengekalkan jalan sederhana bagi orang yang beriman untuk menjadikan hidup mereka lurus dan adil, memberikan pengecualian kepada orang tua, sakit, wanita hamil dan kanak-kanak untuk mengecualikan diri mereka daripada berpuasa, kata profesor itu.

Jika seorang dewasa Muslim mempunyai alasan yang sah untuk tidak berpuasa, dia harus memberi makan orang miskin selama satu hari untuk setiap hari dia tidak boleh berpuasa, menurut Al-Quran.

Di sebalik cabaran berpuasa, yang menguji ketahanan fizikal serta kekuatan psikologi seseorang Muslim, seperti rasa lega yang besar selepas membuka puasa, Ramadan membawa banyak keberkatan dan keampunan daripada Tuhan, janji Nabi Muhammad SAW

“‘Celakalah hamba-hamba yang telah mencapai bulan Ramadhan ini dan tidak (berusaha) dapat diampuni,’ sabda Nabi Muhammad SAW,” kata Okur.

Dalam pemikiran Islam, puasa bukan sekadar melarang diri daripada makan dan minum tetapi cuba membersihkan diri daripada kesalahan, kata Ali Celik, dekan fakulti ketuhanan Universiti Dumlupinar, yang telah banyak menulis tentang Ramadan dan puasa.

“Dalam amalan Rasulullah SAW, puasa bukan sekadar ibadah yang terdiri daripada kelaparan semata-mata. Rasulullah SAW melihat puasa sebagai perisai yang melindungi umat Islam daripada kejahatan. Menjadi lebih sabar dalam hubungan dengan orang ramai, mengelakkan perkataan buruk adalah antara ciri asas orang yang berpuasa, “Celik berkata..

“Allah tidak memerlukan seorang lelaki yang tidak meninggalkan perkataan dan perbuatan yang buruk, meninggalkan makan dan minum,” kata hadis yang direkodkan oleh Muhammed al Bukhari, seorang ulama Muslim, menekankan sisi rohani puasa Ramadan.

Nabi SAW dan para sahabat memperbanyakkan ibadah lain juga di bulan Ramadhan.

“Terutama, pada 10 hari terakhir Ramadan, baginda lebih suka beribadat dengan beritikaf di masjid,” kata Celik. Itikaf bermaksud memisahkan diri daripada orang lain, menumpukan masa anda untuk beribadat daripada urusan duniawi untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik tentang hala tuju hidup anda.

Setiap aktiviti manusia juga diatur mengikut ritual Ramadan kerana umat Islam pertama melihat Ramadan sebagai tempoh yang “berpusat” kepada kehidupan rohani mereka, kata Okur.

Tetapi beribadat dan berpuasa tidak bermakna meninggalkan semua kerja dan amalan kehidupan seharian, Celik memerhati. “Rasulullah SAW akan berusaha untuk tidak mengganggu kehidupan sehariannya di bulan Ramadhan, dan jika baginda terpaksa melakukan sesuatu ketika berpuasa, dia akan melakukannya. Baginda tidak akan menangguhkan apa-apa kerja yang perlu dilakukan dengan alasan berpuasa,” kata Celik.

Menariknya, walaupun semasa perarakan untuk Perang Badar, pada Ramadan, Nabi SAW yang juga komander tentera umat Islam, berpuasa, kata profesor itu. Dalam Islam, berjuang untuk tujuan yang adil juga dianggap sebagai kewajipan agama seperti berpuasa pada bulan Ramadan.

Perarakan Muslim menuju Mekah, yang akhirnya menakluki kota asal Nabi SAW dari pemerintahan musyrikin, juga berlaku pada bulan Ramadan, Celik menggariskan, menunjukkan sikap Nabi yang rajin bekerja walaupun pada bulan puasa.

Apakah makanan mereka?

Terdapat beberapa jarak masa yang panjang antara umat Islam hari ini dan umat Islam pertama dari segi bukan sahaja akhlak tetapi juga sikap berbuka puasa mereka.

“Terdapat perbezaan yang lama antara kita dan para sahabat Nabi dalam soal makanan Ramadan. Orang Islam pertama tidak mempunyai peluang untuk memiliki makanan seperti kita sekarang dari segi kepelbagaian dan kuantitinya,” kata Okur.

“Semasa sahur, mereka mungkin makan sebiji kurma bersama air. Itu sahaja,” kata profesor itu, menggambarkan sejenis sahur yang kini hampir tidak dapat difikirkan oleh kebanyakan orang Muslim.

“Sajian berbuka puasa Nabi kita sangat mudah, jauh dari kemewahan dan pembaziran,” kata Celik. Jika mereka menemui satu jenis makanan, mereka akan gembira untuk memilikinya dalam iftar mereka, kata Okur. Semasa berbuka puasa hari ini, terdapat pelbagai jenis makanan dari sup hingga nasi dan hidangan lain ditambah seperti buah-buahan dan pencuci mulut.

“Berbuka puasa dan sahur mereka begitu ringkas. Mereka sedang menghancurkan sebiji kurma yang dicampur dengan sama ada tepung atau air untuk membuat makanan mereka sendiri. Atau mereka mencampurkan tepung panggang dengan sedikit minyak zaitun untuk membuat makanan lain,” katanya.

Tetapi ada juga orang yang tidak mempunyai makanan seperti itu di Madinah pada tahun 624 Masihi. “Akibatnya, Nabi Muhammad menggesa orang Islam yang lebih bernasib baik dari segi kewangan untuk menjemput orang Islam yang susah lain tanpa makanan di atas meja untuk berbuka puasa dengan mereka,”.  Ia menjadi tadisi bagi Muslim untuk menjemput kawan, saudara mara dan fakir miskin untuk berkongsi makanan mereka di meja berbuka puasa bersama.

Terutamanya orang-orang seperti Suffah, yang tidak mempunyai tempat tinggal dan sahabat Nabi SAW yang belum berkahwin, berhijrah dari Mekah ke Madinah dan mendedikasikan hidup mereka untuk mendapatkan ilmu agama daripada Nabi SAW, terlalu miskin untuk membeli makanan seperti itu. “Nabi memberi insentif kepada umat Islam lain untuk menjamu orang Suffah dan tidak meninggalkan mereka di meja berbuka puasa mereka,” kata Okur.

Nabi, yang lebih pemurah daripada waktu-waktu lain di bulan Ramadan, juga akan menjemput orang-orang beriman yang memerlukan ke meja baginda ketika berbuka puasa dan juga pada waktu sahur dan menawarkan makanan kepada mereka, kata Celik.

“Tetapi pada penghujung hari, di sebalik kesederhanaannya, iftar dan sahur mereka lebih sihat dan lebih sederhana daripada hari ini,” kata Okur .

 

sumber : TRT World

Gambar hiasan semata-mata

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img