spot_img
spot_img

Mark Zuckerberg tingkat perbelanjaan keselamatan peribadi

spot_img

Mark Zuckerberg pengasas Facebook, kini dalam perancangan menurunkan kos operasi, membuang pekerja dan mahu memperoleh keuntungan besar semula. Tetapi satu perkara lain pula meningkat, iaitu kos keselamatan peribadinya.

Meta, syarikat induk Facebook dan Instagram, meningkatkan perbelanjaan sebelum cukai untuk keselamatan peribadi Zuckerberg kepada $14 juta pada 2023, meningkat daripada $10 juta beberapa tahun lepas.

Bayaran ini tidak termasuk perbelanjaan keselamatan lain yang syarikat akan gunakan bagi pihak Zuckerberg. Ketua Pegawai Eksekutif itu mendapat kritikan pada masa lalu kerana membelanjakan lebih banyak untuk keselamatan dirinya berbanding eksekutif teknologi yang setanding.

- Advertisement -

Pada tahun 2021, sebagai contoh, gergasi media sosial itu membelanjakan lebih daripada $26.8 juta untuk perbelanjaan berkaitan keselamatan untuk Zuckerberg dan keluarganya, termasuk elaun sebelum cukai $10 juta.

Tetapi pembayaran keselamatan itu perlu pada masa Meta dan Zuckerberg telah mengurangkan perbelanjaan , termasuk melalui pemotongan pekerjaan berskala besar akhir tahun lepas kerana pendapatan yang perlahan daripada pengiklanan, pelaburan yang mahal untuk membangunkan metaverse dan peningkatan penelitian pelabur, Zuckerberg melancarkan misi “Tahun Kecekapan” Meta awal bulan lalu.

Sebagai sebahagian daripada rancangan itu, Meta merancang untuk “meratakan” struktur organisasinya dengan mengalih keluar pengurus peringkat pertengahan dan menggunakan alat seperti AI untuk meningkatkan produktiviti. Di dalam langkah penjimatan kos terbaharu, syarikat itu mengumumkan ia menutup kemudahan ‘Live Shopping’ di Instagram.

- Advertisement -

Dalam pemfailan pada hari Rabu, Meta menyatakan bahawa Zuckerberg menerima gaji tahunan $1 dan tidak menerima sebarang bentuk bayaran lain.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img