spot_img
spot_img

Covid bermula dari anjing rakun yang dijual di pasar Wuhan ?

spot_img

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menegur kerajaan China pada Jumaat lepas kerana menyembunyikan data yang mungkin mengaitkan asal usul COVID-19 dengan haiwan liar. Data itu telah hilang menurut WHO.

Sebelum data tersebut hilang, pasukan pakar virus antarabangsa memuat turun dan mula menganalisis penyelidikan, yang diterbitkan secara online pada bulan Januari lalu. Mereka mengatakan ia menyokong idea bahawa wabak itu mungkin bermula apabila anjing rakun yang diperdagangkan secara haram menjangkiti manusia di pasar Wuhan.

Tetapi rujukan gen telah dikeluarkan daripada pangkalan data saintifik sebaik sahaja pakar dari negara lain menawarkan diri untuk bekerjasama dalam analisis dengan rakan dari China.

- Advertisement -

“Data ini mungkin – dan sepatutnya – telah dikongsi tiga tahun lalu,” kata Ketua Pengarah WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus. Bukti yang hilang kini “perlu dikongsi dengan masyarakat antarabangsa dengan segera,” katanya.

Menurut pakar yang menyemaknya, penyelidikan itu menawarkan bukti bahawa anjing rakun – haiwan seperti rubah yang diketahui menyebarkan coronavirus – telah meninggalkan DNA di tempat yang sama di pasaran Wuhan, di mana tanda genetik coronavirus baharu juga ditemui.

Bagi sesetengah pakar, penemuan itu menunjukkan bahawa haiwan itu mungkin telah dijangkiti dan mungkin telah menularkan virus itu kepada manusia.

- Advertisement -

Dengan sejumlah besar maklumat genetik yang diambil daripada sangkar haiwan, kereta dan permukaan lain di pasaran Wuhan pada awal 2020, data genetik itu telah menjadi tumpuan keresahan di kalangan pakar virus sejak mereka mengetahuinya setahun lalu daripada kertas kajian oleh saintis China.

Seorang ahli biologi Perancis menemui urutan genetik dalam pangkalan data minggu lalu, dan dia serta sepasukan rakan sekerja mula mengorek data itu untuk mendapatkan petunjuk tentang asal-usul wabak.

Pasukan itu belum mengeluarkan kertas yang menggariskan penemuan itu. Tetapi penyelidik menyampaikan analisis bahan itu kepada kumpulan penasihat WHO yang mengkaji asal usul COVID minggu ini dalam pertemuan yang turut menyertakan pembentangan oleh penyelidik China mengenai data yang sama.

Analisis itu nampaknya bercanggah dengan pertikaian awal oleh saintis China bahawa sampel yang diambil di kawasan yang positif coronavirus telah dibawa masuk oleh orang sakit dan telah tercemar, kata Sarah Cobey, ahli epidemiologi dan ahli biologi evolusi di Universiti Chicago dalam penyelidikan baru-baru ini.

“Ia sangat tidak mungkin untuk melihat DNA haiwan sebanyak ini, terutamanya DNA anjing rakun, bercampur dengan sampel virus, jika ia kebanyakannya daripada pencemaran manusia (jangkitan),” kata Cobey.

Persoalannya masih kekal tentang bagaimana sampel itu dikumpulkan, apa sebenarnya yang terkandung di dalamnya dan mengapa bukti itu telah hilang. Memandangkan kekaburan tersebut, ramai saintis bertindak balas dengan berhati-hati, mengatakan bahawa sukar untuk menilai penyelidikan tanpa melihat laporan lengkap.

Idea bahawa kemalangan makmal boleh mencetuskan wabak secara tidak sengaja juga telah menjadi tumpuan baharu dalam beberapa minggu kebelakangan ini, sebahagiannya disebabkan oleh penilaian risikan baharu daripada Jabatan Tenaga dan pembentangan yang diadakan oleh kepimpinan China.

Tetapi sebilangan pakar virus yang tidak terlibat dengan analisis terkini berkata bahawa apa yang diketahui tentang proses swab yang dikumpulkan di pasaran menyokong kes bahawa haiwan yang dijual di sana dalah punca kepada wabak itu.

“Ia betul-betul seperti yang anda jangkakan jika virus itu muncul daripada hos perantaraan atau berbilang perantaraan dalam pasar itu,” kata Cobey. “Saya fikir dari segi ekologi, ini hampir dengan kes tertutup.”

Cobey adalah salah seorang daripada 18 saintis yang menandatangani surat penting dalam terbitan jurnal Science pada Mei 2021 menggesa pertimbangan serius terhadap senario di mana virus itu boleh tertumpah keluar dari makmal di Wuhan.

Pada hari Jumaat lalu, beliau berkata kebocoran makmal boleh menimbulkan risiko yang besar dan lebih banyak pengawasan penyelidikan terhadap patogen berbahaya diperlukan. Tetapi Cobey menambah bahawa pengumpulan bukti – berkaitan dengan pengelompokan kes manusia di sekitar pasaran Wuhan, kepelbagaian genetik virus di sana dan kemaskini data anjing rakun – menguatkan kes untuk asal-usul Covid19 bermula di pasar.

Data genetik baharu nampaknya tidak membuktikan bahawa seekor anjing rakun dijangkiti coronavirus. Walaupun begitu, kemungkinan akan kekal bahawa haiwan lain boleh menularkan virus itu kepada manusia, atau malah seseorang yang dijangkiti virus itu boleh menularkannya kepada anjing rakun.

Beberapa saintis menekankan perkara itu pada hari Jumaat, dengan mengatakan bahawa data genetik baharu tidak begitu ketara mengalihkan perbincangan tentang asal-usul wabak itu.

“Kami tahu ia adalah virus rambang yang menjangkiti sekumpulan spesies,” kata David Fisman, ahli epidemiologi di Universiti Toronto, yang juga menandatangani surat Mei 2021 dalam Sains.

Para saintis China telah mengeluarkan kajian pada Februari 2022 melihat sampel di pasar Wuhan. Sesetengah saintis membuat spekulasi bahawa penyelidik China mungkin telah menyiarkan data pada bulan Januari kerana mereka dikehendaki menyediakannya sebagai sebahagian ulasan kajian mereka untuk jurnal saintifik.

Kajian China telah mencadangkan bahawa sampel yang positif untuk virus itu datang daripada orang yang dijangkiti, bukannya daripada haiwan yang dijual di pasar Wuhan. Itu sesuai dengan naratif yang telah lama diwar-warkan oleh kerajaan China: bahawa virus itu bukan sahaja dari luar pasar itu tetapi dari luar negara China sama sekali.

Tetapi laporan China telah meninggalkan petunjuk bahawa bahan virus di pasar Wuhan telah dicampur dengan bahan genetik daripada haiwan. Dan saintis berkata analisis baharu oleh pasukan antarabangsa menggambarkan hubungan yang lebih kuat dengan haiwan.

“Secara saintifik, ia tidak membuktikan bahawa anjing rakun adalah sumbernya, tetapi ia pasti berbau seperti anjing rakun yang dijangkiti berada di pasar itu,” kata Jeremy Kamil, pakar virologi di Pusat Sains Kesihatan Universiti Louisiana State Shreveport.

Dia menambah: “Ia menimbulkan lebih banyak persoalan tentang apa yang sebenarnya diketahui oleh kerajaan China.”

Para saintis memberi amaran bahawa tidak jelas bahawa bahan genetik daripada virus dan dari anjing rakun telah dicampur pada masa yang sama.

Bergantung pada kestabilan bahan genetik daripada virus dan haiwan, kata Michael Imperiale, ahli virologi di Universiti Michigan, “ia berpotensi boleh disimpan di sana pada masa yang berbeza.”

Namun, Dr. Arturo Casadevall, seorang ahli imunologi di Sekolah Kesihatan Awam Johns Hopkins Bloomberg yang bersama-sama mengarang kajian baru-baru ini dengan Imperiale yang meneliti asal usul coronavirus, berkata bahawa menghubungkan haiwan dan bahan virus bagaimanapun menambah buktikan bukti kukuh dari mana ia bermula.

“Saya akan mengatakan ia menguatkan idea zoonosis,” katanya, “iaitu, idea bahawa ia datang dari haiwan di pasar.”

Dengan ketiadaan haiwan sebenar yang mula-mula menyebarkan virus kepada manusia, Casadevall berkata, menilai asal-usul wabak akan sentiasa melibatkan kebarangkalian penimbangan. Dalam kes ini, haiwan yang dijual di pasar telah dialih keluar sebelum penyelidik mula mengambil sampel pada awal 2020, menjadikannya mustahil untuk mencari punca.

Tim Stearns, dekan pengajian siswazah dan pascasiswazah di Universiti Rockefeller di New York, berkata penemuan terbaru itu adalah “satu teka-teki yang menarik,” walaupun dia berkata ia “tidak dengan sendirinya muktamad dan memerlukan untuk penyiasatan yang lebih terperinci. .”

Untuk semua elemen yang hilang, beberapa saintis berkata penemuan baharu itu menyerlahkan betapa banyak maklumat yang telah berjaya dikumpulkan oleh saintis tentang permulaan wabak itu, termasuk alamat rumah pesakit awal dan data urutan dari pasar Wuhan.

Theodora Hatziioannou, pakar virologi di Universiti Rockefeller, berkata adalah penting untuk data asal (raw data) dikeluarkan. Tetapi, dia berkata, “Saya rasa buktinya amat menggalakkan pada masa ini ke arah ia bermula dari pasar Wuhan.”

Dan data terkini, katanya, “menjadikan lebih tidak mungkin bahawa ini bermula di tempat lain.”

Felicia Goodrum, pakar imunobiologi di Universiti Arizona, berkata bahawa mencari virus dalam haiwan sebenar akan menjadi bukti paling kukuh tentang ia berpunca dari pasar Wuhan.

“Bagi saya,” katanya, “ini adalah penemuan terbaik (untuk kajian) seterusnya.”

 

Sumber : New York Times

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img