spot_img
spot_img

Guna Waze boleh hilang ingatan

spot_img

Tidak menggunakan Waze atau aplikasi GPS ketika memandu atau mencari arah, serta menggunakan peta lama mungkin merupakan cara terbaik untuk melawan penyakit Alzheimer, menurut satu kajian baharu. Penyelidik di Universiti McMaster berkata aktiviti yang melatih minda dan badan melalui teka-teki navigasi, boleh melatih otak dan menghalang penurunan fungsi kognitif. Jika kita menggunakan peta biasa atau ingat sendiri arah untuk ke destinasi, ia akan sentiasa membantu fungsi memori otak.

Bagi orang dewasa yang lebih tua, saintis mengatakan aktiviti – yang mempertajamkan kemahiran navigasi dan ingatan – boleh menjadi langkah alternatif yang berguna untuk melawan penurunan perlahan yang berkaitan dengan permulaan demensia. Mereka percaya tuntutan fizikal dan latihan otak boleh merangsang bahagian otak yang digunakan oleh nenek moyang kita dahulu seperti untuk memburu dan mencari makanan.

Otak manusia berkembang beribu-ribu tahun yang lalu untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran yang mencabar dengan mencipta laluan saraf baharu, jelas pasukan McMaster. Fungsi otak yang sama tidak selalu diperlukan hari ini, bagaimanapun, terima kasih kepada aplikasi GPS seperi Waze yang sedia ada.

- Advertisement -

Malangnya, kajian ini mendapati jika manusia terlalu bergantung harap kepada teknologi untuk menyelesaikan masalah seperti menavigasi, maka daya hilang ingatan akan lebih cepat melanda kebanyakan manusia yang berusia.

“Kehidupan moden mungkin kekurangan cabaran kognitif dan fizikal khusus yang diperlukan oleh otak untuk berkembang maju, ” kata Jennifer Heisz, Pengerusi Penyelidikan Kanada dalam Kesihatan Otak dan Penuaan di McMaster University, dalam siaran media. “Dengan ketiadaan navigasi aktif, kita berisiko kehilangan seni bina saraf itu.”

Kehilangan arah tuju adalah tanda Alzheimer.

- Advertisement -

Prof. Heisz menunjukkan penyakit Alzheimer, di mana kehilangan keupayaan untuk mencari jalan adalah antara simptom terawal, walaupun dalam peringkat paling ringan penyakit ini. Dalam kajian baru, yang diterbitkan dalam jurnal PLoS ONE, pasukan penyelidik meninjau orang dewasa yang sihat antara 18 dan 87 tahun dengan pelbagai peringkat dan tahap kajian.

Orang yang mengambil bahagian dalam kajian itu mempamerkan navigasi dan kemahiran ingatan yang lebih baik, mencadangkan bahawa menambahkan elemen mencari laluan ke dalam rutin harian mereka memberi manfaat kepada mereka.

“Apabila bercakap tentang latihan otak, tuntutan fizikal dan kognitif otak mempunyai potensi untuk memberi anda lebih banyak faedah untuk kesihatan anda berbanding dengan bersenam fizikal sahaja,” kata pengarang utama Emma Waddington, pelajar siswazah di Jabatan Kinesiologi yang mereka bentuk kajian itu.

Waddington berkata, kajian tersebut memerlukan orang ramai menavigasi secara aktif sambil membuat peralihan pantas antara bahagian otak yang mengendalikan maklumat dengan cara yang berbeza. Sebagai contoh, membaca peta bergantung pada pembaca yang mencipta perspektif peta (gambaran) tentang persekitaran. Peserta perlu menterjemah maklumat itu dengan cepat dan menggunakannya pada kedudukan sebenar mereka dalam persekitaran itu, dalam masa nyata, dan selalunya semasa bergerak.

Matikan GPS

Walau bagaimanapun, dalam dunia digital, sistem GPS mengambil kemahiran ini daripada manusia. Ia mempengaruhi bukan sahaja keupayaan kita untuk mengemudi tetapi juga bagaimana otak memproses maklumat segera dan ingatan secara umum. Bagi mereka yang ingin mengelakkan demensia, penyelidik mencadangkan untuk mematikan GPS dan menggunakan peta untuk mencari jalan anda semasa mengembara. Anda juga boleh mencabar diri anda dari semasa ke semasa dengan menggunakan laluan baharu untuk larian, berjalan kaki, berbasikal atau memandu dalam aktiviti harian anda.

“Mengaktifkan otak dengan pantas adalah ‘sukan’ sepanjang hayat. Tudak kira sama ada anda berumur 6 hingga 86 tahun”, kata Waddington.

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img