spot_img
spot_img

Pemilik 99 SpeedMart punyai 5% saham dalam bank

spot_img

KEMUNCULAN ahli perniagaan Malaysia, Lee Thiam Wah pengasas rangkaian runcit 99 Speedmart, sebagai pemegang saham besar Alliance Bank Malaysia Bhd bulan lepas telah menarik perhatian ramai pihak. Walaupun ada yang tertanya-tanya sama ada terdapat pelan strategik atau hanya melabur untuk 5% pegangan saham, sumber yang rapat dengan ahli perniagaan itu berkata ia adalah semata-mata untuk tujuan pelaburan kerana Lee percaya kepada prospek bank.

Pemfailan bursa saham pada 10 Februari menunjukkan Lee, melalui syarikat pelaburannya Global Success Network Sdn Bhd (GSN), memperoleh 1.38 juta saham Alliance Bank di pasaran terbuka pada 9 Februari pada harga yang tidak didedahkan. Ini meningkatkan kepentingannya dalam pemberi pinjaman kepada 5.076% (atau 78.57 juta saham) dan mengukuhkan kedudukannya sebagai pemegang saham ketiga terbesar Alliance Bank, selepas Verticle Theme Sdn Bhd (29.06%) dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (10.43%).

Pemerhati industri menyatakan bahawa jarang sekali pelabur individu memegang lebih daripada 5% kepentingan dalam bank Malaysia melalui pengumpulan saham di pasaran terbuka, memandangkan mereka akan berada di bawah pengawasan Bank Negara Malaysia.

- Advertisement -

Bank pusat mewajibkan mana-mana individu yang berhasrat untuk memegang 5% atau lebih saham bank — walaupun ia melalui pengumpulan saham di pasaran terbuka — untuk mendapatkan kelulusannya terlebih dahulu. Bank Negara perlu menilai sama ada orang itu adalah pemegang saham yang “sesuai”, mengikut kriteria yang ditetapkan dalam polisinya mengenai kesesuaian pemegang saham yang dikeluarkan pada Ogos 2016. Secara amnya, individu itu mestilah mempunyai integriti, reputasi yang baik dan kukuh dari segi kewangan. Jika difikirkan sesuai, orang itu akan terus diteliti terhadap kriteria kesesuaian pemegang saham Bank Negara secara berterusan.

Di bawah seksyen 92 Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 (FSA), tiada individu dibenarkan memegang lebih daripada 10% kepentingan dalam saham bank. Satu-satunya pengecualian kepada peraturan ini ialah mereka yang pegangan sahamnya telah melebihi nilai ini apabila FSA berkuat kuasa pada 2013. Ini termasuk Tan Sri Azman Hashim dari AMMB Holdings Bhd, yang kini mempunyai 11.83% kepentingan dalam kumpulan perbankan; Tan Sri Quek Leng Chan dari Hong Leong Bank Bhd (64.51%) dan mendiang Tan Sri Teh Hong Piow dari Public Bank Bhd (23.4%).

“Pelaburan dalam bank bukanlah pelaburan kewangan biasa kerana ia dikawal dengan ketat,” kata seorang pakar undang-undang perbankan.

- Advertisement -

Oleh itu, tidak hairanlah ada yang tertanya-tanya sama ada pelaburan Lee dalam Alliance Bank adalah satu langkah strategik.

“Terdapat begitu banyak desas-desus tentang dia menjadi pemegang saham yang besar. Orang ramai tertanya-tanya sama ada dia melebihi peratusan 5% secara tidak sengaja. Selain itu, memandangkan pegangan saham Alliance Bank yang pelbagai, ada yang tertanya-tanya sama ada dia mungkin [pihak yang mesra] kepada pemegang saham individu utama yang lain,” kata seorang penganalisis perbankan.

Lee enggan mengulas ketika dihubungi.

Vertical Theme adalah 51% dimiliki oleh Langkah Bahagia Sdn Bhd, manakala baki 49% dipegang oleh Duxton Investments Pte Ltd, yang pemegang saham utamanya ialah firma pelaburan milik kerajaan Singapura Temasek Holdings Ltd.

Langkah Bahagia dimiliki 33.68% oleh Richard Ong Tiong Sin (yang mengendalikan firma ekuiti persendirian RRJ Capital), manakala penasihat korporat Seow Lun Hoo dan pengusaha hotel Singapura Ong Beng Seng memegang 33.16% setiap satu. Mereka membeli saham mereka pada April 2016 daripada Lutfiah Ismail, kenalan bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin. Pada masa itu, penganalisis berkata ketiga-tiga mereka dipercayai mesra pihak Temasek dan, oleh itu, perkembangan korporat di masa hadapan tidak boleh diketepikan.

Sumber menyatakan bahawa Lee mula memperoleh saham dalam Alliance Bank pada permulaan pandemik Covid-19 pada 2020, apabila saham bank mengalami kejatuhan. Menurut laporan tahunan 2020 bank itu, Lee — melalui GSN — ialah pemegang saham kelapan terbesar pada 15 Jun 2020, dengan 1.48% kepentingan (22.9 juta saham).

Dia terus mengumpul lebih banyak saham dan akhirnya menjadi pemegang saham ketiga terbesar, memegang 4.8% (74.23 juta saham), pada 30 Jun 2021, laporan tahunan 2021 bank menunjukkan. Pegangan sahamnya kemudian menaik sehingga 4.83% (74.82 juta saham) pada 25 Mei tahun lepas, berdasarkan laporan tahunan terkini.

“Ia [pelaburannya] adalah peningkatan selama bertahun-tahun, bukan sesuatu yang berlaku dalam sekelip mata,” kata satu sumber.

Carian syarikat di CTOS menunjukkan bahawa Lee memiliki GSN hampir keseluruhannya, dengan hanya satu saham milik isterinya, Ng Lee Tieng. Syarikat itu memperoleh keuntungan bersih RM13.81 juta pada tahun kewangan berakhir 31 Dis 2021 (TK2021), turun 70% daripada RM46.22 juta setahun sebelumnya. Hasil turun 14.6% kepada RM124.95 juta daripada RM146.35 juta pada TK2020.

Ia mengalami kerugian sebanyak RM126,502 pada TK2018, sebelum untung kembali pada TK2019 dengan keuntungan bersih sebanyak RM470,574.

Saham Alliance Bank, yang telah memperoleh 6.8% dalam tempoh 12 bulan lepas, ditutup pada RM3.44 Khamis lepas, memberikan pemberi pinjaman permodalan pasaran sebanyak RM5.3 bilion. Pada harga itu, pegangan Lee dalam bank itu bernilai RM270.3 juta.

Kisah Lee yang berkerusi roda yang berubah menjadi kaya raya adalah kisah yang baik dan memberi inspirasi ketika dia mengatasi kemungkinan kecacatan fizikal – dia mengalami polio semasa bayi – dan kekurangan pendidikan tinggi untuk muncul sebagai usahawan yang berjaya.

Lee, yang berusia 59 tahun bulan depan, memulakan perniagaan menjual makanan ringan di tepi jalan sebelum akhirnya mempunyai simpanan yang cukup untuk memulakan kedai runcit pada usia 23 tahun, yang menandakan bermula kerjayanya dalam industri runcit. Menjelang 25 Nov 2021, 99 Speedmart telah berjaya menubuhkan cawangannya yang ke-2,000, menurut laman webnya.

Pada 2015, Lee memperoleh rangkaian makanan segera Burger King di Malaysia dan Singapura daripada Ekuiti Nasional Bhd pada harga RM74.6 juta. Beliau bekerjasama dengan Datuk Chua Tia Guan, melalui firma pelaburan mereka Newscape Capital Sdn Bhd, untuk usaha itu. Chua ialah ketua perundingan cukai dan kewangan Pusat Perniagaan Asia.

Lee adalah sebahagian daripada konsortium yang dibentuk untuk memohon lesen digital bank di Malaysia. Konsortium itu terdiri daripada firma pengurusan kekayaan tersenarai Singapura iFast Corp Ltd dan koperasi kredit tentera Koperasi Angkatan Tentera Malaysia Bhd.

Melalui GSN, Lee mempunyai 15.77% kepentingan dalam Radiant Globaltech Bhd, menjadikannya pemegang saham ketiga terbesar dalam penyedia penyelesaian teknologi runcit.

GSN juga mempunyai 17.73% kepentingan dalam penyedia penyelesaian digital J&C Pacific Sdn Bhd.

 

 

sumber : The Edge Markets

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img