spot_img
spot_img

Tiada cubaan ‘mengkristiankan’ remaja Islam

spot_img

KUALA LUMPUR, 14 Mac — Menteri Belia dan Sukan Hannah Yeoh hari ini menafikan dakwaan dakwah terhadap belia Islam menerusi program lawatan kementeriannya ke rumah ibadat.

Beliau berkata data menunjukkan tiada belia Islam didaftarkan dalam program Projek Artikel 11 anjuran Impact Malaysia, yang setakat ini melawat Masjid Wilayah Persekutuan dan Gurdwara Sahib Shah Alam bulan ini.

“Jom Ziarah bukanlah projek yang dianjurkan untuk menjadikan semua agama sama rata dan tidak bertujuan untuk menggambarkan bahawa semua agama mempunyai kedudukan yang sama, seperti yang telah digambarkan oleh pihak tertentu,” kata Yeoh kepada Parlimen semasa ucapan penggulungannya pada Bajet 2023.

- Advertisement -

“Jom Ziarah adalah projek yang dianjurkan dengan usaha untuk mengetahui perbezaan antara agama [dalam negara] yang ada dalam kalangan kita. Ia adalah satu usaha yang membantu kita membezakan perbezaan dan melalui ini, masyarakat Malaysia yang terdiri daripada berbilang kaum dapat hidup harmoni, dan dengan toleransi.

“Program yang dianjurkan itu, bukanlah program baru. Kementerian Perpaduan juga telah mengadakan lawatan ke rumah ibadat melibatkan pelbagai agama melalui jawatankuasa mereka, yang menggalakkan persefahaman dan keharmonian antara agama dan kini jawatankuasa itu dikenali sebagai Jawatankuasa Keharmonian,” tambahnya.

Beliau seterusnya menjelaskan tiada belia Islam menyertai program yang akan melawat sebuah gereja hujung minggu ini.

- Advertisement -

“Saya mahu ini dimasukkan dalam Hansard supaya mereka tidak boleh mempermainkan perkara itu melalui media sosial lagi.

“Untuk makluman, program Jom Ziarah yang bermula 4 Mac lalu di Masjid [Wilayah Persekutuan] dihadiri lapan belia Cina dan India, manakala lawatan ke Gurdwara pada 11 Mac lalu dihadiri tiga belia Cina.

“Jadi mereka yang melemparkan tuduhan, tidak perlu melihat bahawa terdapat beribu-ribu pemuda yang pergi ke gereja dan mereka akan terpengaruh, tidak ada perkara itu, data menunjukkannya,” tambahnya.

Beliau juga menegaskan, sebagai bekas Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor, dari 2013 hingga 2018, dan sebagai ADUN Subang Jaya, beliau sedar dan faham bahawa terdapat undang-undang yang melarang penginjilan.

“Jadi menuduh saya menggunakan agensi di bawah Kementerian Belia dan Sukan untuk [penginjilan] adalah tuduhan yang keterlaluan, dan menjadikan saya tempat mengalih perhatian untuk menutup pertuduhan yang sedang dihadapi oleh pemimpin mereka.

“Saya tidak bercakap tentang PAS, tetapi Bersatu, yang membuat tuduhan terhadap saya di luar. Saya juga ahli DAP dan saya faham Perlembagaan Persekutuan, yang mengiktiraf Islam sebagai agama persekutuan.

Yeoh merujuk kepada dakwaan Pengerusi Muafakat Nasional Negeri Sembilan Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali sebagai Che’gu Bard, yang melabelkan acara itu sebagai “Penginjil Kristian telah memulakan kerjanya”.

Ahli Parlimen Segambut itu sejak itu telah membuat laporan polis melalui setiausaha politiknya terhadap dakwaan yang dibuat oleh Che’gu Bard.

Penganjur program tersebut, Impact Malaysia, dalam inisiatifnya impak sosial Impact Integrated, merupakan sebuah agensi di bawah Kementerian Belia dan Sukan.

Perkara 11 pula merujuk kepada peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan yang menjamin kebebasan beragama.

Berita Tular juga mendapatkan pandangan umum melalui program tersebut. Rata-rata masyarakat di sekitar Lembah Klang, percaya program seperti ini bagus untuk integrasi kaum serta agama.

Namun 78% responden bersetuju bahawa inisiatif ini tidak sesuai pada masanya kerana suhu politik perkauman di Malaysia belum reda. Di samping isu-isu lain seperti kos sara hidup yang patutnya diberi perhatian terlebih dahulu atau program-program pembangunan ekonomi serta skill belia.

Ada juga golongan akademik mencadangkan bahawa jika kerajaan benar-benar mahu memupuk perpaduan kaum, bukan dengan cara melawat tempat ibadat, tetapi berusaha untuk memastikan sekolah satu aliran kembali di negara ini.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img