spot_img
spot_img

Michelle Yeoh menang Oscar

spot_img

LOS ANGELES (13 Mac): Michelle Yeoh pelakon dari Malaysia memenangi Anugerah Akademi (Oscar) hari ini, dalam ketegori pelakon utama terbaik untuk peranannya sebagai pemilik kedai dobi Cina Amerika yang menangani pergolakan keluarga dalam “Everything Everywhere All at Once“, menjadi wanita Asia pertama yang menang dalam kategori tersebut.

Yeoh, 60, dianggap sebagai pilihan utama untuk anugerah itu selepas mendapat penghormatan Skrin Actors Guild dan anugerah Golden Globe untuk peranan itu. Ini adalah pencalonan Oscar pertamanya.

Dalam “Everything Everywhere,” watak Yeoh, Evelyn Wang, sedang bergelut untuk menyelesaikan cukainya apabila dia dihanyutkan ke alam semesta alternatif. Filem fiksyen sains itu merupakan kejayaan kritikal dan komersial dan bersaing untuk mendapatkan filem terbaik Oscar.

- Advertisement -

Yeoh memulakan kerjayanya dalam filem aksi Hong Kong pada tahun 1990-an dan berjaya di Hollywood apabila beliau berlakon sebagai gadis Bond etnik Cina pertama dalam filem “Tomorrow Never Dies” pada tahun 1997 bergandingan bersama Hero Pierce Brosnan.

Sejak itu, beliau telah menikmati kejayaan dalam pelbagai genre filem mengukuhkan reputasinya sebagai bintang aksi berbajet besar dan bakat lakonan yang dikagumi.

Filem beliau yang paling terkenal termasuk filem seni mempertahankan diri Ang Lee 2000 “Crouching Tiger Hidden Dragon,” drama tempoh 2005 “Memoirs of a Geisha” dan komedi romantik 2018 “Crazy Rich Asians.”

- Advertisement -

 

Sumber : The Edge Markets

Foto : Reuters

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img