spot_img
spot_img

Kerajaan salur RM50juta kepada usahawan francais

spot_img

SHAH ALAM, 4 Mac — Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (Kuskop) melalui Perbadanan Nasional Bhd (Pernas) memperuntukkan RM50 juta tahun ini bagi menyediakan pembiayaan bagi membantu usahawan francais, kata Menterinya, Datuk Ewon Benedick.

Katanya, peruntukan itu meliputi Skim Pembiayaan Francais/Francaisor; Skim Pembiayaan Pra-Francais/Pra-Francaisor; Skim Pembiayaan Pra-Francais (Pemegang Lesen/Pemegang Lesen); Skim Pembiayaan Pra-Francaisor/Pra-Francaisi BIT; dan Skim Recurve.

“Sehingga 31 Disember 2022, sejumlah RM299 juta pembiayaan francais disediakan kepada 1,859 usahawan francais melalui pelbagai skim pembiayaan.

- Advertisement -

“Sebagai agensi di bawah Kuskop, Pernas berperanan dalam pembangunan usahawan francais. Ia turut menyediakan pelbagai bantuan dan sokongan kepada usahawan termasuk kemudahan pembiayaan, latihan dan membuka peluang kepada usahawan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PKS) untuk menerokai bidang francais,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam ucapannya ketika merasmikan Ekspo Perniagaan dalam Transformasi 2023 (BITe) di Pusat Konvensyen Setia City, Setia Alam, di sini hari ini. Also present were Kuskop Deputy Minister K. Saraswathy, Kuskop secretary-general Datuk Seri Suriani Ahmad and Pernas chairman Datuk Hazimah Zainuddin.

Ewon berkata penganjuran BITe 2023 selama dua hari bermula hari ini akan dapat menggalakkan penyertaan usahawan baharu dan juga membolehkan usahawan mikro dan kecil memperkenalkan model perniagaan mereka dan mengembangkan lagi jenama mereka.

- Advertisement -

Program BIT juga akan dapat membantu usahawan mikro dan kecil menjalankan perniagaan mereka dengan lebih kompetitif dan cekap, katanya.

Beliau berkata Pernas telah meluluskan pembiayaan berjumlah RM9.9 juta kepada 313 usahawan BIT setakat 31 Dis 2022.

“Pakej Pembiayaan Pra-Francais BIT telah ditambah baik dengan kemudahan pembiayaan sehingga RM50,000 untuk memberi peluang kepada bakal usahawan untuk mempunyai konsep perniagaan yang lebih baik. Penambahbaikan ini telah memberi peluang kepada ramai peniaga mikro dan kecil untuk mengembangkan perniagaan mereka dengan menubuhkan lebih banyak cawangan,” katanya.

Sementara itu, Hazimah berkata Pernas menyasarkan untuk membangunkan 24 prafrancais dan 240 prafrancais tahun ini dalam kalangan usahawan BIT, dalam usaha meningkatkan lagi bilangan usahawan, sekali gus meningkatkan bilangan jenama francais tempatan.

“Apa yang (kita) boleh banggakan ialah penyertaan usahawan mikro dalam program BIT telah melahirkan kira-kira 1,400 pra-francais dan mewujudkan lebih 2,800 peluang pekerjaan baharu,” katanya.

Sumber – Bernama

 

Usahawan francais digital lebih mudah dan cepat keuntungannya. Boleh dilakukan di mana sahaja. Layari info lanjut untuk usahawan francais digital di www.jendela.biz

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img