10 FEBRUARI — Pemecatan beberapa pemimpin tertinggi Umno baru-baru ini terutamanya Khairy Jamaluddin, Noh Omar dan penggantungan Hishamuddin Hussein mungkin tidak memberi imej yang baik bagi Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (Umno) tetapi bagi sesetengah pihak lain dalam parti itu, ia adalah langkah yang perlu untuk memastikan kestabilan parti dan menjamin kedudukannya dalam kerajaan perpaduan semasa ini. Walau apa pun yang berlaku seterusnya dalam Umno pasti akan mengubah landskap politik Melayu tetapi sehingga pemilihan parti UMNO seterusnya pada 2026, tiada siapa dapat mengetahui sama ada Umno akan kekal sama atau memulakan agenda reformasi yang diperlukan untuk menawan semula hati masyarakat Melayu di negara ini.
Pada Januari 2023, Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) Umno yang biasanya dinanti-nantikan oleh rakyat negara ini, kurang mendapat perhatian rakyat Malaysia berbanding tahun-tahun sebelumnya. AGM Umno pernah menjadi acara yang ditonton ramai. Acara utama oleh parti Melayu terbesar negara itu biasanya menetapkan nada dan menentukan hala tuju politik Malaysia dan bertindak sebagai faktor pendorong politik Melayu di negara ini.
Walau bagaimanapun, pada tahun 2023, keadaan berubah. Umno bukan lagi parti Melayu terbesar di negara ini (mengikut jumlah kerusi di parlimen) selepas Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15), diambil alih parti berasaskan Islam, Parti Islam Se-Malaysia (PAS). Barisan Nasional (BN) kehilangan pegangan tradisinya terhadap undi Melayu luar bandar dan separa bandar dan terus kehilangan cengkaman di negeri-negeri Melayu manakala corak pengundian Melayu beralih kepada Perikatan Nasional (PN).
Walaupun ada yang berpendapat bahawa orang Melayu telah melangkaui agama, bangsa dan tanah air atau ABATA (agama, bangsa, dan tanah air) Umno, namun sebilangan besar pengundi Melayu menyokong PN pada PRU15 atas dasar nilai agama konservatif dan nasionalis serta ideologi.
Selepas pilihan raya umum ke-15, landskap politik negara menjadi lebih kompleks. Post Sheraton Move pada 2020 menyaksikan beberapa parti yang lebih kecil mula muncul sama ada daripada kumpulan serpihan atau pemain politik baharu yang melihat keperluan untuk mewakili minoriti atau kumpulan berkepentingan dengan lebih baik.
Kecenderungan besar untuk menyokong PAS-PN melalui naratif kaum dan retorik agama untuk mentadbir negara kemudiannya menimbulkan persoalan – adakah masyarakat Melayu menjadi lebih konservatif dan parti politik mula memainkan lagu yang sama?
Penerimaan PN sebagai alternatif atau kuasa ketiga bukan secara kebetulan, sebaliknya parti itu mengetahui dilema yang ada dalam fikiran orang Melayu. Pengundi Melayu menganggap “PH sebagai liberal dan BN sebagai rasuah” yang menghalang mereka daripada menyokong mana-mana gabungan.
Menyokong PH yang dianggotai Parti Tindakan Demokratik (DAP) sebagai komponen utama dalam gabungan itu adalah sukar dalam kalangan orang Melayu konservatif kerana parti itu sering dilihat liberal dan tidak menepati nilai Melayu dan prinsip Islam. Bagi BN, perbalahan dalaman dan sikap politik Umno telah menghakis kredibilitinya dan mengukuhkan imej parti politik lama yang tidak boleh bergerak ke hadapan.
Ini menyebabkan PN berjaya memecahkan undi Melayu dalam pilihan raya umum. Kedua-dua BN dan PH kehilangan sebahagian besar blok mengundi Melayu kepada PN yang mempromosikan dirinya sebagai ahli politik “bersih” dan komitmennya untuk menjadikan “Islam” sebagai prinsip panduan pentadbirannya.
Pelbagai faktor yang mempengaruhi jiwa Melayu terhadap politik juga membantu mewujudkan pelbagai parti yang kelihatan memenuhi satu atau lebih keperluan khusus untuk masyarakat, termasuk parti yang ingin memperjuangkan hak dan kebajikan veteran tentera (walaupun mereka tidak melakukannya secara langsung. menyertai pilihan raya). Kemajmukan dalam pemandangan politik dan lebih banyak pilihan pengundian membolehkan pengundi memilih daripada sistem dwiparti sebelum ini (BN vs PH) kepada sistem berbilang parti (BN vs PH vs PN).
Walaupun pengundi Melayu menyokong PAS-PN pada PRU15, itu tidak bermakna mereka menyokong Islamisme politik.
Sebaliknya, ketika pilihan raya diadakan, terdapat kekosongan kuasa dalam kepimpinan Melayu – ketiadaan tokoh Melayu yang kuat dan berwibawa untuk menyatukan masyarakat (atau Ummah) pasca era Mahathir dan Najib. Kegagalan parti berteraskan Melayu seperti Umno, PPBM, PAS dan Amanah mengisi kekosongan itu. Dengan ketiadaan kepimpinan sebegitu dan tanpa ada ahli politik Melayu (pada masa itu malah Anwar Ibrahim) menunjukkan daya tarikan atau karisma yang luar biasa, masyarakat tertarik dengan naratif agama yang didokong oleh PAS yang akhirnya menjadi penerima manfaat terbesar dalam pilihan raya.
Masuk zaman Anwar Ibrahim
Malaysia tidak mampu untuk bersikap ultra konservatif, memandangkan komposisinya yang berbilang etnik dan budaya. Parti politik berasaskan Melayu mungkin merasa mudah untuk menarik pemikiran Melayu dengan memainkan topik berkaitan agama dan kaum, tetapi apabila negara bergerak ke hadapan, lebih ramai penduduk Malaysia mengharapkan kerajaan (dan ahli politik) menumpukan perhatian kepada isu-isu mendesak seperti ekonomi. pertumbuhan, penciptaan pekerjaan, menangani hutang isi rumah yang tinggi, mendapatkan peluang perniagaan dan yang paling penting, menghentikan semua perbincangan mengenai kaum dan perhubungan agama.
Adakah Anwar Ibrahim dapat memenuhi hasrat itu dan sanggup mengambil menggemudi ombak laut bergelora ini untuk menetapkan nada bagi Malaysia yang moden dan progresif? Mampukah beliau mengisi kekosongan kepimpinan Melayu itu? Bagaimanakah Anwar dan kerajaan perpaduannya akan mengimbangi dorongan untuk pentadbiran Islam konservatif yang dipromosikan oleh PAS dan banyak kumpulan Melayu, dengan keperluan untuk membawa Malaysia keluar daripada perdebatan antara etnik ini dan ke arah pemikiran yang progresif?
Tetapi terlebih dahulu, Anwar mesti memastikan bahawa kerajaan boleh bertahan untuk satu penggal atau lima tahun akan datang, sekurang-kurangnya. Kedua, Perdana Menteri mesti memastikan menteri-menterinya berada dalam keadaan yang sama dan kerajaan berfungsi dengan baik. Melainkan “kerajaan perpaduan” yang dipimpin oleh Anwar menunjukkan prestasi yang baik dan membalikkan cabaran ekonomi negara (inflasi, kos sara hidup, dll.), adalah sukar untuk melihat sama ada corak itu akan berubah dalam masa terdekat.
Ketiga, pentadbiran Anwar perlu mengambil dasar pragmatik, inklusif dan universal, sambil mengekalkan kepentingan majoriti Melayu. Setiap kaum mesti mendapat bahagian kek ekonomi yang berkadar berdasarkan keperluan mereka, bukannya pendekatan “lebih kaya bertambah kaya, yang miskin bertambah miskin”.
Dan akhir sekali, Anwar perlu menggunakan kebijaksanaan politiknya untuk menguruskan penyokong Pakatan Harapan (PH) dan BN walaupun mempunyai banyak perbezaan dan bukannya persamaan. Pilihan raya di enam negeri yang dijadualkan pada tahun ini akan menjadi ujian ultimate bagi PH dan BN untuk menentukan sama ada gabungan ini akan bertahan.
PN akan meneruskan momentum kempen “Gelombang Hijau” sebagai persediaan menghadapi pilihan raya enam negeri. PN lebih berkemungkinan mengekalkan Kelantan, Terengganu, dan Kedah berdasarkan keputusan PRU15. Pada masa sama, parti itu boleh merampas beberapa kerusi majoriti Melayu di utara dan selatan Selangor serta hampir 10 kerusi DUN di Pulau Pinang. PN juga sedang berusaha untuk mengukuhkan parti itu agar lebih diterima oleh pengundi Melayu bandar/pinggir dan pengundi bukan Melayu yang kecewa dengan hubungan PH dan BN.
Oleh itu, bola berada di kaki Anwar. Ia bergantung kepada kepimpinan Anwar untuk menguruskan jangkaan orang ramai terhadapnya dan bermain catur politik dalam parti-parti kerajaan campuran pada masa yang sama.
———————————————-
*Amirul ialah Penyelidik di Institute of Strategic Analysis and Policy Research (INSAP )University of Malaya, sebuah badan pemikir bebas yang komited untuk meneruskan agenda pembinaan negara kita melalui pandangan dan advokasi yang membina.
Artikel dari Malay Mail dan bukan pandangan rasmi Berita Tular