spot_img
spot_img

Tak perlu lagi lekat roadtax di cermin

spot_img

Pemilik kenderaan tidak lagi wajib untuk memaparkan pelekat cukai jalan pada cermin depan kenderaan anda, yang akan berkuat kuasa hari ini, 10 Februari. Ini kerana cukai jalan (lesen kenderaan motor, LKM) dan lesen memandu kami akan menjadi digital, dan rakyat Malaysia hanya perlu menunjukkan versi digital pada aplikasi JPJ melalui telefon.

Peralihan besar ini diumumkan hari ini oleh menteri pengangkutan Anthony Loke, yang pertama kali bercakap mengenai pembaharuan cukai jalan dan pengurangan dalam talian pada bulan lepas, serta pendigitalan perkhidmatan teras JPJ.

Projek perintis dalaman bermula hari ini, dan pemandu boleh memaparkan e-LKM (cukai jalan) dan e-LMM (lesen) melalui portal awam JPJ atau aplikasi mudah alih MyJPJ. Selaras dengan itu, Seksyen 20 Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333) yang mengatakan LKM terpaksa dilekat dan dipamerkan pada kenderaan tidak lagi dikuatkuasakan bagi kategori dalam fasa satu.

- Advertisement -

Fasa satu melibatkan kenderaan persendirian individu, termasuk motosikal, untuk warganegara Malaysia. Walau bagaimanapun, terdapat pelbagai kategori pemandu dan kenderaan yang masih perlu mempunyai pelekat dan lesen cukai jalan fizikal – senarainya ada di bawah.

“Saya mengalu-alukan semua pemandu dan pemilik kenderaan untuk beralih kepada platform digital. Dengan pendigitalan, kesesakan dan beratur panjang di kaunter JPJ akan berkurangan, dan ini akan meningkatkan produktiviti dan keselesaan rakyat,” kata Loke sambil menambah bahawa bagi mereka yang tidak bersedia untuk membuat softcopy (bentuk digital), anda masih boleh mendapatkan dan memaparkan cukai jalan fizikal, dan menggunakan lesen fizikal dalam tempoh interim.

- Advertisement -

Untuk memulakannya, para pemandu perlu mendaftar akaun di portal JPJ atau aplikasi MyJPJ, yang boleh dimuat turun dari App Store, Google Play Store dan Galeri Aplikasi Huawei. Buka aplikasi dan tunjukkan dokumen anda apabila diperlukan.

Bagaimanapun, Loke menegaskan akan sentiasa ada penguatkuasaan dan tindakan diambil terhadap sesiapa sahaja yang memandu tanpa LKM dan LMM yang sah. Pertanyaan boleh diajukan ke e-mel JPJ di infodigital@jpj.gov.my, atau talian hotline jabatan di 03-2724 2522. Sebelum anda bertanya, lebih baik pergi ke bahagian FAQ di laman web JPJ terlebih dahulu.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img