spot_img
spot_img

Ada penyelewengan pembelian Vaksin covid19 – PM

spot_img

PUTRAJAYA: Beberapa bahagian perolehan vaksin Covid-19 telah ditandatangani oleh menteri berkaitan tanpa persetujuan Jabatan Peguam Negara (AGC), kata Perdana Menteri Anwar Ibrahim.

Pada sidang media di sini hari ini, Anwar berkata kementerian kesihatan akan membentangkan kertas putih mengenai perolehan vaksin dan kos yang ditanggung. Ia akan diselaraskan oleh Menteri Kesihatan (Dr Zaliha Mustafa).

Anwar mendapati sebahagian daripada perolehan itu tidak mengikut prosedur.

- Advertisement -

Kerajaan memutuskan untuk membuat siasatan kertas putih ini kerana penemuan kementerian (kesihatan) dan menteri undang-undang mengenai penyelewengan dalam transaksi serta kelulusan yang diberikan tidak mengikut proses yang sewajarnya. Jumlah perolehan vaksin juga diragui dari segi bilangan dan kosnya.

Anwar mahu menteri-menteri terbabit perlu menjawab berhubung perkara itu.

Pada Mac 2022, kerajaan meluluskan RM4.72 bilion, dibelanjakan untuk vaksin Covid-19 untuk populasi dewasa, remaja dan kanak-kanak Malaysia, dengan pesanan dibuat untuk 88.1 juta dos pada masa itu.

- Advertisement -

Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara dilaporkan telah menyiasat perolehan vaksin pada 2021.

Ia dilaporkan bersedia untuk memanggil menteri penyelaras vaksin Khairy Jamaluddin dan kemudian menteri kewangan Tengku Zafrul Aziz untuk menjawab pertanyaan mengenai perolehan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img