spot_img
spot_img

Pertarungan dua gergasi search engine dunia

spot_img

SAN FRANCISCO ― Google akan mengeluarkan chatbot perbualan bernama Bard. Ini merupakan persaingan kepada kecerdasan buatan (A.I) dengan Microsoft yang telah melabur berbilion-bilion dalam mencipta ChatGPT, aplikasi bahasa yang sangat popular yang meniru tulisan manusia secara persis.

ChatGPT, yang dicipta oleh syarikat OpenAI San Francisco, telah menimbulkan sensasi kerana keupayaannya untuk menulis esei, puisi atau kod pengaturcaraan atas permintaan, hanya dalam beberapa saat, mencetuskan kebimbangan meluas untuk penipuan atau seluruh profesion di dunia ini menjadi tidak relevan.

Microsoft mengumumkan bulan lepas bahawa ia menyokong OpenAI dan telah mula menyepadukan ciri ChatGPT ke dalam platformnya, dengan jangkaan bahawa ia akan menyesuaikan aplikasi itu pada suite Office dan enjin carian Bingnya.

- Advertisement -

Potensi kemasukan dalam Bing telah mengejutkan Google dan mereka boleh merasa persaingan yang tidak pernah berlaku sebelum ini daripada saingan berkuasa AI. Google merupakan search engine nombor satu di dunia ketika ini.

Laporan media berkata kejayaan semalaman ChatGPT telah diletakkan sebagai ancaman “merah” kepada Google, dan pada pengasasnya Sergey Brin dan Larry Page – yang telah meletakkan jawatan beberapa tahun lalu – namun kini kembali untuk memberi idea, sumbangan serta saranan untuk bersaing dengan pantas.

Google perlu bertindak balas dengan cepat kerana pencapaian pendapatan yang lemah yang dilaporkan minggu lalu oleh Alphabet, syarikat induk Google, yang tidak mencapai jangkaan para pelabur mereka. Syarikat itu bulan lepas telah mengumumkan bahawa ia memberhentikan 12,000 orang pekerja kerana mereka mahu memberi lebih penekanan kepada projek AI (Artificial Intelligent).

- Advertisement -

Pengumuman Google dibuat pada malam sebelum acara pelancaran berkaitan AI oleh Microsoft dalam satu lagi petanda bahawa kedua-dua gergasi teknologi itu akan bertarung dalam teknologi, juga dikenali sebagai AI generatif.

“AI Generatif ialah pengubah permainan dan sama seperti kebangkitan internet menenggelamkan gergasi rangkaian yang muncul sebelum ini (AOL, CompuServe dll.) Ia berpotensi mengubah dinamik persaingan untuk carian dan maklumat,” kata penganalisis teknologi bebas Rob Enderle .

“Google masih sebahagian besar daripada fakta bahawa enjin carian mereka adalah yang paling banyak digunakan, ini boleh mengubahnya, dan akan meletakkan mereka menjadi terbelakang,” tambahnya.

Dalam catatan blognya pada hari Isnin, Ketua Pegawai Eksekutif Google Sundar Pichai berkata bahawa AI perbualan Bard Google akan dikeluarkan untuk ujian dengan rancangan untuk menjadikannya lebih meluas “dalam minggu-minggu akan datang.”

Bard Google adalah berdasarkan LaMDA (Language Model for Dialogue Applications system), sistem milik Google yang telah dibangunkan selama beberapa tahun.

“Bard berusaha untuk menggabungkan keluasan pengetahuan dunia dengan kuasa, kecerdasan dan kreativiti model bahasa besar kami,” kata Pichai.

“Ia menggunakan maklumat daripada web untuk memberikan respons yang segar dan berkualiti tinggi,” tambahnya, membayangkan bahawa aplikasi itu akan memberikan respons terkini, sesuatu yang ChatGPT tidak dapat lakukan.

Sebelum kemunculan ChatGPT, yang dikeluarkan pada akhir November lalu, Google agak keberatan untuk melancarkan AI berasaskan bahasanya sendiri kerana bimbang risiko reputasi mengeluarkan teknologi yang belum siap.

Penyelidik yang menggunakan model bahasa yang sama seperti Bard atau ChatGPT telah menunjukkan keupayaan teknologi untuk mengeluarkan maklumat yang salah atau karut pada skala yang berpotensi besar-besaran.

Pemilik Facebook, Meta pada bulan November lalu terpaksa menanggalkan keluaran model bahasa besarnya sendiri yang dipanggil Galactica selepas tiga hari dilancarkan apabila pengguna berkongsi keputusannya yang berat sebelah dan tidak betul di media sosial dalam beberapa jam selepas ia dikeluarkan.

Pichai menegaskan bahawa respons yang ditimbulkan oleh Bard akan “memenuhi tahap yang tinggi untuk kualiti, keselamatan dan asas dalam maklumat dunia sebenar.”

Sama seperti ChatGPT, Bard akan mendapatkan responsnya daripada versi terhad model bahasa asasnya untuk mengurangkan kuasa pengkomputeran dan menjangkau khalayak yang lebih luas.

Amat penting untuk pertarungan yang semakin hampir dengan Microsoft, Google juga berkata bahawa pengguna tidak lama lagi akan melihat ciri berkuasa AI dalam enjin cariannya.

Respons gaya baharu akan “menyaring maklumat yang kompleks dan pelbagai perspektif ke dalam format yang mudah dihadam,” kata Pichai.

Enjin carian yang dipertingkatkan oleh AI generatif “akan memberikan jawapan berstruktur kepada soalan dan bukan lagi pautan,” kata Thierry Poibeau, dari pusat penyelidikan CNRS di Paris, kepada AFP.

Tetapi bot seperti ChatGPT “juga memberikan jawapan yang salah, yang menjengkelkan untuk enjin carian,” kata Poibeau. ― AFP

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img