spot_img
spot_img

NEOM memanggil bakat-bakat dunia berhijrah ke Arab Saudi

spot_img

NEOM, bandar futuristik yang bernilai $500 bilion yang dibina di Arab Saudi, kini sedang menarik bakat-bakat terbaik dari seluruh dunia untuk menjadikan projek mega itu menjadi kenyataan.

Ketika pekerja binaan memecah tanah di tapak yang luas dan meletakkan asas untuk projek mega itu, yang terletak di Laut Merah, majikan sedang memburu calon untuk bekerja dalam pelbagai sektor yang berbeza, daripada kewangan, keselamatan awam, pentadbiran serta perancangan strategi dan teknologi .

Pengarah HR Eksekutif NEOM Amin Bukhari berkata, dalam satu kenyataan di laman webnya, NEOM “menawarkan peluang besar dalam pelbagai sektor dan industri dalam persekitaran yang futuristik dan inovatif.”

- Advertisement -

Apakah jenis bidang pekerjaan yang ditawarkan di NEOM?

Terdapat lebih daripada 130 bidang peluang pekerjaan yang sedang diiklankan untuk bekerja di tapak pembinaan berskala besar di seluruh wilayah NEOM termasuk THE LINE dan OXAGON.

- Advertisement -

Pada masa ini terdapat pelbagai sektor yang mengambil bekerja dalam bidang perindustrian dan inovasi, pembangunan korporat, kesihatan dan keselamatan, kewangan, keselamatan awam, sukan, perancangan strategi dan teknologi, pemuliharaan marin, penglibatan kerajaan serta perkhidmatan dan operasi kerajaan.

Jawatan selanjutnya ialah dalam bidang operasi keselamatan, pengurusan risiko, alam sekitar, perhubungan lembaga, tenaga, hartanah, pengurusan eksekutif, mobiliti tanah, perancangan bandar, warisan, operasi logistik, perkhidmatan rantaian bekalan, utiliti air, perkhidmatan korporat dan pembangunan aset, perbandaran hal ehwal dan jawatan dalam Akademi Bakat NEOM juga dibuka.

Pekerjaan terdiri daripada campuran pengurusan, pengarah, pakar dan peranan pembantu.

Kriteria kelayakan

“Projek paling bercita-cita tinggi di dunia memerlukan orang yang paling bercita-cita tinggi,” kata satu kenyataan oleh NEOM, di bahagian perekrutan pekerja di laman webnya. “Kerja yang anda lakukan di sini akan memberi impak yang berkekalan bukan sahaja pada cara kita menjalani kehidupan kita, tetapi menyumbang  kepada masa depan planet ini. Jika anda percaya dalam membina dunia yang lebih baik dan mempunyai sesuatu untuk menyumbang kepadanya, maka anda boleh mendapati diri anda antara perintis yang membuat rumah mereka bersama kami di NEOM.”

Walau bagaimanapun, NEOM mempunyai kriteria kelayakan untuk sesiapa sahaja yang ingin memohon. Ini berbeza dari pekerjaan ke pekerjaan yang lain tetapi semua jawatan memerlukan Ijazah Sarjana Muda minimum – ada juga yang memerlukan pendidikan tinggi lanjutan seperti Ijazah Sarjana – manakala majikan mencari pengalaman luas dalam bidang kemahiran lisan serta kemahiran komunikasi yang baik.

Peluang untuk warga Arab Saudi

Bagi warga Arab Saudi pula, NEOM menawarkan program Graduates Opportunities in Work (GrOW) yang membantu mempercepatkan kerjaya rakyatnya secara berskala. Calon-calon mestilah memiliki ijazah sarjana muda, bersedia untuk berpindah ke NEOM, mempunyai GPA minimum 3.5 daripada 4 dan mempunyai kemahiran lisan dan bahasa Inggeris yang sangat baik.

Mereka juga mesti menunjukkan potensi kepimpinan, mampu menyelesaikan masalah dengan pemikiran yang kritis, mempunyai kapasiti interpersonal yang kuat dan mahir teknologi Microsoft.

Faedah-faedah lain

Mendapatkan pekerjaan di salah satu projek yang paling bercita-cita tinggi di Arab Saudi – bahagian penting dalam rancangan Wawasan 2030 Kerajaan Arab Saudi – (pasti) akan mendapat faedah yang banyak.

Ini termasuk gaji kompetitif, bonus prestasi, skim simpanan dengan caruman sepadan pekerja, elaun persekolahan, perlindungan perubatan, pembangunan profesional, cuti tahunan, elaun kerja jauh, penerbangan tahunan dan faedah komuniti termasuk sokongan penginapan.

Cara memohon pekerjaan NEOM

Pemohon boleh menyerahkan resume, surat tunjuk minat dan lain-lain yang berkaitan melalui sistem permohonan dalam talian NEOM. Arahan mesti diikuti dengan teliti dan semua maklumat yang diperlukan mesti disediakan. NEOM menasihati di laman webnya untuk menyesuaikan resume dan surat tunjuk minat pemohon agar sepadan dengan keperluan dan kelayakan dalam penyenaraian kerja. Pemohon harus menunjukkan bagaimana kemahiran dan pengalaman mereka sejajar dengan peranan yang mereka mohon.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img