spot_img
spot_img

Masalah bagi teman wanita Ronaldo untuk pakaian tutup aurat

spot_img

Apabila Cristiano Ronaldo menandatangani kontrak dengan kelab bolasepak di Arab Saudi Al Nassr bermakna seluruh keluarganya terpaksa berpindah ke sana dan membiasakan diri dengan budaya yang berbeza.

Ini mungkin lebih sukar bagi teman wanita Ronaldo, Georgina Rodriguez, kerana gaya fesyennya dan cara dia sering menunjukkan penampilannya, di khalayak ramai dan di media sosial.

- Advertisement -

Tetapi, model dan influencer itu perlu menyesuaikan diri dengan adat, budaya ketat di Arab Saudi, sebuah negara Islam yang mempunyai peraturan yang sangat jelas terutama bagi wanita tentang cara mereka harus berpakaian. Wajib menutup aurat.

Tetapi gaya Georgina Rodriguez memakai abaya, serta pakaian yang menutup dilihat masih agak tidak sesuai. Georgina Rodriguez telah dilihat di khalayak ramai memakai abaya, pakaian tipikal Saudi yang ringkas dan longgar yang merupakan pakaian semua wanita di Arab Saudi.

Walau bagaimanapun, Georgina ialah Georgina dan oleh itu, dia juga ingin mengekalkan gaya peribadinya, menggunakan pakaian berpotongan rendah, pendek atau yang mempunyai belahan di kaki.

- Advertisement -

Itu mungkin bertentangan dengan undang-undang kesopanan awam yang wujud dalam negara itu.

“Adalah disyorkan bahawa, di khalayak ramai, anda memakai pakaian longgar yang menutup sehingga siku dan di bawah buku lali,” jelas laman web pelancongan Visit Saudi.

Walaupun tiada senarai lengkap pakaian terlarang, difahamkan wanita tidak boleh memakai skirt mini, seluar pendek, baju atasan berpotongan rendah, baju atasan halter, bertali atau seluar koyak.

Dengan Georgina Rodriguez berisiko melanggar peraturan ini, ini boleh didenda.

Kali pertama pelawat asing melakukan pelanggaran sedemikian, dia mesti membayar denda 100 riyal, yang bersamaan dengan kira-kira 25 euro (RM105).

Pada kesempatan kedua denda ialah 200 riyal, hanya di bawah 50 euro (RM250).

Denda itu mungkin hanya setitik sahaja bagi jumlah kekayaan Cristiano Ronaldo, memandangkan berapa banyak dia dibayar oleh Al Nassr, tetapi dia dan Georgina Rodriguez harus mengelakkan masalah itu dari terjadi.

Bintang Portugal itu – yang menjadi ejen bebas sejak kontraknya bersama Manchester United ditamatkan bulan lalu – akan menerima 173 juta pound (RM761.3 juta) setahun di negara Timur Tengah itu.

Perjanjian itu dipercayai berlanjutan sehingga tujuh tahun – di mana Ronaldo juga akan memainkan peranan sebagai duta sebaik dia bersara.

Ini bermakna Ronaldo akan menerima sehingga 1.2 bilion pound (RM5.28 bilion) sepanjang kontraknya itu.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img