spot_img
spot_img

Sarawak tuntut semula 1/3 kerusi parlimen di Dewan Rakyat

spot_img

KUALA LUMPUR, 2 Feb ― Mengembalikan komposisi satu pertiga kerusi Dewan Rakyat bagi Sabah dan Sarawak seperti yang termaktub dalam Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) masih dalam peringkat perbincangan, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof.

Bagaimanapun, katanya perkara itu akan mengambil masa dua hingga tiga tahun untuk disiapkan kerana ia perlu melalui banyak peringkat termasuk tiga jawatankuasa utama iaitu Jawatankuasa Pemandu MA63; Jawatankuasa Teknikal MA63 dan Majlis Tindakan Pelaksanaan MA63, serta melibatkan pelbagai pihak.

- Advertisement -

Fadillah berkata, Jawatankuasa Teknikal MA63 yang dipengerusikannya akan membincangkan isu berkaitan MA63 berdasarkan topik dan memberi keutamaan kepada yang tidak melibatkan perkara perundangan atau teknikal yang rumit. Kelulusan akhir akan diberikan kepada Jemaah Menteri untuk kelulusan. Jadi, menurut beliau ia merupakan proses yang panjang, yang perlu kelulusan Kabinet sebelum bentang di Parlimen yang memerlukan sokongan majoriti dua pertiga.

Fadillah yang juga Menteri Perladangan dan Komoditi yang di temui pada program RTM berkata peruntukan satu pertiga kerusi parlimen untuk Sabah dan Sarawak adalah penting kerana ia tidak akan membenarkan semenanjung meminda Perlembagaan yang boleh menghapuskan hak kedua-dua negeri seperti yang termaktub. dalam MA63.

Selain peruntukan kerusi parlimen, beliau berkata pengembalian autonomi pendidikan dan kesihatan kepada Sabah dan Sarawak juga kini dalam peringkat perbincangan.

- Advertisement -

Mengenai slogan ‘Sarawak First’, Fadillah berkata ia diwujudkan untuk memulihkan semangat rakyat Sarawak untuk bersama-sama membina dan membangunkan Malaysia.

Beliau berkata walaupun terdapat gesaan supaya Sarawak meninggalkan Malaysia, kepimpinan Gabungan Parti Sarawak (GPS) telah menyatakan komitmen bahawa negeri itu akan kekal sebagai sebahagian daripada Malaysia.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img