spot_img
spot_img

NKF sediakan dana pemindahan buah pinggang

spot_img

KUALA LUMPUR, 1 Feb — Yayasan Buah Pinggang Kebangsaan (NKF – National Kidney Foundation) Malaysia memperkenalkan subsidi pemindahan buah pinggang untuk membantu pesakit kurang berkemampuan dengan pendapatan isi rumah bulanan di bawah RM1,800.

Subsidi itu akan menampung pelbagai kos daripada pemindahan sebelum hingga selepas pemindahan buah pinggang termasuk penggantian kehilangan pendapatan untuk kerja-kerja dan tempoh pemulihan bagi pesakit yang mendapatkan prosedur pemindahan di hospital kerajaan.

Menurut ketua pegawai eksekutif NKF Khor Xin Yun, bantuan itu menyumbang kepada banyak kos yang lazim dalam proses pemindahan yang boleh menghalang penderma organ dan pesakit daripada mengikutinya, terutama bagi mereka yang kurang bernasib baik.

- Advertisement -

“Dengan lebih 8,000 rakyat Malaysia disahkan menghidap penyakit buah pinggang setiap tahun, adalah penting untuk kami membantu memudahkan pemindahan mengikut kemampuan kami.”

Subsidi itu akan menampung kos untuk semua pemeriksaan perubatan sebelum hingga selepas pembedahan, perbelanjaan perjalanan, penginapan, sara hidup dan kehilangan pendapatan yang diperlukan.

Khor berkata banyak faktor berkaitan dengan perbelanjaan bagi kejayaan pemindahan buah pinggang.

- Advertisement -

“NKF memudahkan aspek bukan perubatan ke arah pemindahan buah pinggang yang berjaya dan tindakan susulan berdasarkan keperluan.

“Ini tidak termasuk pembedahan pemindahan buah pinggang di pusat perubatan swasta dan ubat imunosupresi di mana hospital kerajaan mampu menyediakannya.”

Beliau bagaimanapun menyatakan bahawa tiada had ditetapkan untuk pesakit yang layak.

“Subsidi akan berdasarkan kriteria kelayakan dan keperluan seperti yang dikemukakan oleh pakar nefrologi yang merujuk.”

Untuk memohon program ini, pakar perunding nefrologi dari hospital kerajaan akan merujuk dan mengesyorkan pesakit bersama-sama dengan ringkasan perubatan terperinci dan senarai item yang diperlukan untuk subsidi.

Prosesnya adalah untuk memastikan hanya pesakit yang benar-benar memerlukan bantuan layak dan bahawa subsidi digunakan untuk kos yang diperlukan.

Khor berkata proses penilaian akan mengambil masa sehingga 10 hari bekerja setelah semua dokumen yang diperlukan sudah teratur.

Subsidi hanya untuk mereka yang mendapatkan prosedur pemindahan di hospital kerajaan.

Mereka yang ingin menjalani pembedahan di penjagaan kesihatan swasta hanya boleh memohon subsidi sebelum pembedahan.

“Terdapat keadaan di mana pakar nefrologi boleh merujuk pesakit ke hospital swasta untuk pemeriksaan pra-pemindahan dan kerja-kerja di bawah subsidi atas dasar hospital kerajaan dan universiti tidak mempunyai kapasiti untuk merawat pesakit tersebut.

“Bagaimanapun, subsidi itu tidak termasuk kos yuran pembedahan, kerana hospital kerajaan mempunyai kapasiti untuk melakukan pembedahan pemindahan buah pinggang dan menyediakan terapi imunosupresi,” kata Khor.

Beliau juga menyatakan bahawa setakat ini tiada had ditetapkan untuk bilangan pesakit yang boleh menerima subsidi bagi memastikan lebih ramai pesakit buah pinggang yang layak menerima bantuan kewangan untuk prosedur pemindahan mereka.

“Bajet tambahan akan diminta sekiranya terdapat lebih banyak permintaan dengan program itu.

“Matlamatnya adalah untuk menghapuskan halangan kewangan bagi golongan miskin dan layak yang memilih pemindahan buah pinggang sebagai pilihan terapi penggantian buah pinggang.”

Bercakap mengenai kos pemindahan buah pinggang, Khor berkata prosedur sedemikian di hospital swasta mempunyai kos harga yang tinggi.

“Kos pembedahan itu sendiri mungkin menelan kos sehingga RM30,000 atau lebih, tidak termasuk kos lain seperti kerja-kerja pra-pemindahan dan rawatan lanjutan selepas pemindahan.

“Kos mungkin berbeza antara hospital swasta.”

Beliau berkata rawatan perubatan di hospital kerajaan diberi subsidi yang besar, justeru, bayaran yang perlu dibayar untuk pesakit bagi rawatan dan kemasukan ke hospital secara amnya adalah kecil.

Khor bagaimanapun berkata, tempoh menunggu untuk pembedahan pemindahan buah pinggang adalah sekitar tiga bulan berikutan kelewatan dalam kerja-kerja pemindahan buah pinggang.

“Dengan subsidi pemindahan buah pinggang NKF, kami berharap dapat membantu dalam mempercepatkan kerja-kerja dan penilaian pra-pemindahan buah pinggang dengan membiayai kerja-kerja tersebut.”

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img