spot_img
spot_img

Siapa yang akan bertanding dalam pemilihan UMNO ?

spot_img

KUALA LUMPUR, 1 Feb — Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz hari ini dilaporkan mengesahkan beliau akan bertanding dalam pemilihan Umno untuk jawatan Majlis Tertinggi tahun ini.

Langkah itu akan menjadi signifikan dalam usahanya membina asas dalam perkhidmatan politik untuk jangka panjang, katanya yang dipetik dari Astro Awani.

Beliau dilaporkan menyebut landskap politik semakin dinamik, yang membolehkan persaingan yang sihat dan produktif.

- Advertisement -

Bagi Zafrul, Umno adalah sebuah parti yang berpengalaman dan pemimpin Barisan Nasional sudah cukup matang yang sudah melalui jatuh bangun, jadi beliau percaya pemimpin parti dan akar umbi mahu melihat gabungan kepimpinan yang lebih dinamik dan latar belakang yang pelbagai bagi memastikan proses pengukuhan parti selepas pilihan raya umum ke-15 (PRU15) berjalan lancar.

Minggu lalu, Tengku Zafrul dilaporkan dilantik sebagai ahli jawatankuasa bahagian Kota Raja di tengah-tengah spekulasi yang semakin meningkat bahawa Umno akan meletakkan beliau sebagai calonnya di sana untuk pilihan raya negeri Selangor yang dijadualkan tahun ini.

- Advertisement -

Beliau kini dalam penggal kedua sebagai senator, yang akan tamat pada 2025.

Bagi Pemuda UMNO pula, Datuk Armand Azha Abu Hanifah mahu bertanding sebagai Ketua Pemuda parti itu. Armand berkata sayap UMNO kini lembik dan pilih ‘jalan selamat’ sertatidak lagi progresif, katanya yang dipetik dari Utusan Malaysia hari ini.

“Pemuda [Umno] hari ini terlalu apologetic. Pemuda kena tegas serta berani di samping menyatakan pendirian, kerana Pemuda hari ini kalau takut nak buat kenyataan kerana takut dipenjarakan dan sebagainya, tidak boleh. Kita kena pertahankan prinsip, saya dikurung kerana mempertahankan parti.

“Saya pernah berada dalam Umno bersama pelbagai pemimpin, baik Datuk Seri Najib Razak mahupun Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi. Saya juga dilahirkan dari kilang Pemuda di bawah Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan Khairy Jamaluddin.

“Jadi saya akan gabungkan kesemuanya untuk membawa suara Pemuda supaya ia menjadi dasar dalam majlis tertinggi supaya ia diterima oleh pucuk pimpinan parti,” katanya.

Armand yang juga Ketua Umno Bahagian Subang menambah, Umno harus bersikap lebih sederhana seperti semasa kepimpinan Najib di mana parti itu lebih diterima oleh semua kaum.

“Kita tidak boleh terlalu menyebelahi sebelah pihak, Umno perlu kembali kepada asas mempertahankan parti dan perlu kembali bersuara untuk menjadi semak dan imbang.

“Kita juga perlu mempunyai pengalaman dari semua aspek bekerja untuk memastikan bagaimana untuk mendapatkan undi daripada orang muda kerana orang muda hari ini kita tidak boleh memaksa mereka untuk mengundi kita, kita perlu memahami mereka.”

Penyandang Ketua Pemuda Umno Datuk Ashraf Wajdi Dusuki berkata semasa pemilihan umum parti bulan lepas bahawa beliau tidak akan mempertahankan jawatannya.

Tetapi Armand mungkin berdepan pencabar daripada rakan parti dan ADUN Jasin Dr Muhamad Akmal Saleh telah menyatakan minat untuk menjadi ketua Pemuda Umno juga.

Armand berusia 48 tahun pada tahun ini. Tiada had umur untuk jawatan ketua Pemuda Umno tetapi penjawat jawatan Pemuda lain dihadkan kepada 40 tahun.

Sementara itu, Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata walaupun beliau mengalu-alukan perbezaan pendapat dalam kalangan ahli parti, beliau tidak akan berkompromi dengan mereka mempersoalkan integriti parti. Ahmad Zahid yang juga timbalan perdana menteri berkata ini kerana beliau amat mementingkan perpaduan parti.

Mengulas lanjut, Ahmad Zahid berkata tidak boleh ada musuh tersembunyi dalam parti.

“Serangan itu bukan sahaja datang dari luar (parti), kita tahu siapa musuh kita di luar sana, tetapi kita juga tahu mereka yang ‘baling batu sembunyi tangan’,” katanya merujuk kepada peribahasa Melayu yang menggambarkan seseorang itu. yang tidak mahu bertanggungjawab atas perbuatan atau kata-katanya.

“…tetapi saya perlu memberi mereka faedah daripada keraguan apabila ia datang kepada perkara ini. Sebagai seorang yang telah diamanahkan untuk mengetuai parti terbesar yang mewakili orang Melayu dan Islam, adakah saya mahu melihat keadaan ini semakin membarah?

“Saya perlu berusaha lebih jauh, dan bukan kerana saya benci, tidak ada molekul kebencian terhadap mana-mana individu, tetapi parti mesti diselamatkan,” kata Ahmad Zahid.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img