spot_img
spot_img

Sarawak mahu Port Bintulu diberi kepada kerajaan negeri sepenuhnya

spot_img

BINTULU, 30 Jan — Ketua Menteri (Premier) Sarawak Tan Sri Abang Johari Openg malam tadi berkata kerajaan negeri berhasrat untuk mengambil alih Pelabuhan Bintulu daripada kerajaan persekutuan sebagai sebahagian daripada keseluruhan strategi pembangunan pelabuhan Sarawak.

Beliau berkata kerajaan negeri mahu kerajaan pusat menghentikan Pelabuhan Bintulu sebagai pelabuhan persekutuan supaya ia boleh ditadbir dan dibangunkan lagi sebagai pelabuhan negeri mengikut strategi yang dirangka untuk pelabuhan di Sarawak.

“Justeru, pelaksanaan strategi pembangunan ini untuk semua pelabuhan di Sarawak mesti merangkumi Pelabuhan Bintulu, yang sepatutnya berada di bawah bidang kuasa negeri, sebagai pelabuhan negeri,” katanya pada majlis makan malam ulang tahun ke-10 Samalaju Industrial Port Sdn Bhd di sini.

- Advertisement -

Beliau berkata mengambil alih Pelabuhan Bintulu akan membolehkan kerajaan negeri mempunyai pelan induk bagi pembangunan semua pelabuhan di Sarawak dan memastikan setiap pelabuhan memainkan peranan khasnya sendiri dalam menggalakkan perdagangan dan perniagaan serta meningkatkan hubungan perkapalan dengan dunia utama lain.

Bintulu Port Sdn Bhd (BPSB) telah diberikan konsesi pada 1 Januari 1993 untuk operasi Pelabuhan Bintulu di mana kerajaan Sarawak mempunyai 39.7 peratus saham dan Petronas dan MISC Berhad bersama-sama memegang 30.8 peratus saham, berjumlah 70.5 peratus daripada BPHB terbitan saham yang disenaraikan di Bursa Malaysia.

- Advertisement -

Abang Johari berkata kerajaan negeri mahu Pelabuhan Bintulu menjadi sebahagian daripada kluster pelabuhan negeri, di bawah kuasa pelabuhan pusat yang akan diperbadankan di bawah undang-undang negeri.

“Pihak berkuasa pelabuhan pusat baharu ini akan memperkemas dan menyelaras pengurusan, operasi, perancangan dan pembangunan semua pelabuhan yang terletak di negeri ini.

“Pihak berkuasa ini akan dapat memastikan penyelarasan tarif dan yuran pelabuhan untuk semua pelabuhan di Sarawak,” katanya sambil menambah bahawa tarif Pelabuhan Bintulu tidak disemak atau dinaikkan sejak 1993 dan lebih rendah daripada pelabuhan negeri, sekali gus mengalihkan trafik dari pelabuhan Sarawak.

“Ini bercanggah dengan saranan Laporan IGC (Jawatankuasa Antara Kerajaan) bahawa tiada yuran dan yuran pelabuhan yang diskriminasi di kalangan pelabuhan di Sarawak yang akan mempunyai kesan mengalihkan trafik perdagangan dan maritim dari mana-mana pelabuhan,” katanya. berkata.

Beliau berkata kerajaan negeri ingin terus bekerjasama dengan Petronas, sebagai pemegang kepentingan utama pelabuhan itu, untuk mengurus, mengendalikan Pelabuhan Bintulu.

Beliau berkata ia juga untuk melaksanakan pembangunan pelabuhan bagi memajukan kepentingan perniagaan strategik kedua-dua pihak, mencapai matlamat pembangunan mampan, untuk memberi perkhidmatan yang lebih baik kepada kawasan pedalaman dan pihak berkepentingan lain serta memastikan pertumbuhan dan kejayaan yang berterusan.

Pelabuhan Bintulu dibina selepas Parlimen mengisytiharkan kawasan di Daerah Bintulu sebagai pelabuhan persekutuan melalui Akta Pelabuhan Persekutuan (Akta 217) pada 1981.

Menurut perdana menteri, Akta itu diluluskan tanpa permintaan mandatori daripada DUN Sarawak seperti yang dikehendaki di bawah Perkara 76(1)(c) Perlembagaan Persekutuan.

Dengan penggubalan Akta 217, Pelabuhan Bintulu telah diisytiharkan sebagai pelabuhan persekutuan.

Parlimen kemudiannya meluluskan Akta Lembaga Pelabuhan Bintulu 1981 untuk membentuk Lembaga Pelabuhan Bintulu (BPA) yang fungsinya membina, mengawal, mentadbir dan mengawal selia Pelabuhan Bintulu.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img