spot_img
spot_img

Turki nasihat rakyatnya terhadap serangan anti Islam

spot_img

ANKARA, 28 Jan – Turki memberi amaran kepada rakyatnya semalam terhadap “kemungkinan serangan Islamofobia, xenofobia dan perkauman” di Amerika Syarikat dan Eropah selepas sekutu Baratnya memberi amaran kepada rakyat mereka di Turki mengenai kemungkinan serangan pengganas.

Dalam dua nasihat perjalanan berasingan, kementerian luar Turki mengesyorkan rakyatnya di Amerika Syarikat dan negara-negara Eropah supaya bertenang dalam menghadapi kemungkinan gangguan dan serangan xenofobia dan perkauman. Kerajaan juga menasihati rakyatnya untuk menjauhkan diri dari kawasan di mana demonstrasi mungkin berlaku.

Peningkatan baru-baru ini dalam “tindakan anti-Islam dan perkauman” mencerminkan dimensi berbahaya intoleransi agama dan kebencian di Eropah, kata kementerian itu.

- Advertisement -

Beberapa kedutaan di Ankara termasuk Amerika Syarikat, Jerman, Perancis dan Itali pada hari Jumaat mengeluarkan amaran keselamatan untuk rakyat mereka di Turki yang menandakan “kemungkinan serangan balas oleh pengganas terhadap tempat ibadat orang Islam.”

Ini menyusuli insiden pembakaran Al-Quran baru-baru ini di Eropah. Kementerian luar Sweden juga menasihatkan rakyatnya di Turki semalam untuk mengelakkan orang ramai dan demonstrasi.

Seorang ahli politik anti-pendatang sayap kanan Sweden membakar Al-Quran minggu lalu berhampiran kedutaan Turki di Stockholm semasa protes, meningkatkan ketegangan antara Turki dan Sweden. Tindakan membakar Al-Quran yang serupa di Belanda dan Denmark juga mendapat kecaman hebat dari Ankara.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img