spot_img
spot_img

Jangan terlibat dengan permit kerja palsu

spot_img

KLUANG: Majikan atau pekerja asing dinasihatkan supaya tidak terlibat dengan sindiket atau aktiviti permit kerja palsu kerana pelbagai langkah telah diambil bagi memudahkan pengambilan pekerja asing dalam usaha memulihkan sektor tenaga kerja dan ekonomi negara, kata Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail.

Menteri Dalam Negeri berkata kerajaan difahamkan dalam proses pemulihan ekonomi pasca pandemik, terdapat permintaan yang tinggi terhadap pekerjaan terutama dalam sektor kritikal seperti pertanian, pembinaan, pembuatan serta perkhidmatan.

“Apabila prosedur permohonan dilonggarkan dan dipermudahkan, orang ramai harus mengambil kesempatan daripada faedah yang ditawarkan kepada mereka,” katanya kepada pemberita selepas taklimat banjir di Balai Polis Kahang di sini hari ini.

- Advertisement -

Saifuddin berkata pegawainya menjalankan pemantauan setiap hari dan setiap kali majikan atau pekerja asing menghadapi masalah, agensi berkaitan diminta memudahkan proses itu.

Selain itu, pertemuan dengan duta-duta negara seperti Indonesia, Bangladesh dan Nepal turut diadakan bagi memberi penerangan dan memanjangkan kerjasama bagi menjelaskan perkara kepada bakal pekerja asing ke Malaysia.

Saifuddin berkata demikian ketika mengulas penahanan dua warga Bangladesh dipercayai dalang di sebalik sindiket pembekalan buruh asing dan pemalsuan permit kerja sementara.

- Advertisement -

Beliau turut mengucapkan terima kasih kepada Jabatan Imigresen yang melumpuhkan sindiket yang dipercayai beroperasi sejak tujuh atau lapan bulan lalu.

Pada Jumaat (27 Jan), Jabatan Imigresen menahan enam lelaki, termasuk lima warga Bangladesh dan seorang wanita tempatan yang berkahwin dengan salah seorang suspek, dalam beberapa serbuan di Klang, Selangor. –

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img