spot_img
spot_img

Pejabat pengeluar passport operasi 7 hari seminggu

spot_img

KUALA LUMPUR, 26 Jan — Sebanyak 20 Pejabat Pengeluar Pasport terpilih di seluruh negara, selain Pusat Transformasi Bandar (UTC), akan beroperasi tujuh hari seminggu bermula Jumaat dalam usaha mengatasi kesesakan di kaunter Imigresen.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata selain itu, mesin pencetak pasport juga akan ditambah di pejabat yang mempunyai kadar pelawat yang tinggi.

Beliau berkata pejabat pasport di Lapangan Terbang Kuala Lumpur (KLIA) juga akan beroperasi sebagai Pejabat Pengeluar Pasport bagi kes-kes kecemasan dan kecemasan selain permohonan biasa. Langkah awal lain yang turut diambil ialah penambahbaikan sistem temu janji dalam talian yang akan memberikan tarikh dan masa serta nombor giliran.

- Advertisement -

Menurut Saifuddin, semua langkah awal untuk mengatasi kesesakan di kaunter Imigresen diputuskan pada mesyuarat khas petang semalam.

Berhubung isu kesesakan membabitkan pengunjung asing di KLIA, Saifuddin berkata ia berpunca daripada ketibaan kira-kira 20 hingga 26 pesawat serentak dalam selang masa antara lima hingga 10 minit pada waktu puncak.

Katanya, semakan berdasarkan prosedur ditetapkan bagi memastikan hanya pelancong asing tulen yang memenuhi syarat Pas Lawatan Sosial dibenarkan masuk, adalah antara faktor kesesakan.

- Advertisement -

Sehubungan itu, beliau berkata kerajaan akan mengkaji prospek memperluaskan penggunaan pintu pagar automatik (autogate) kepada pengunjung dari 10 negara berisiko rendah, selain mewujudkan dua kumpulan Pasukan Tindak Balas Pantas (QRT) yang mula beroperasi pada 1 Feb, untuk membantu pegawai di kaunter pada waktu puncak.

“Saya menghargai peranan pegawai Jabatan Imigresen Malaysia yang komited dengan tugas tersebut dan saya mengalu-alukan cadangan serta pandangan masyarakat untuk mencari jalan keluar agar isu ini (kesesakan) tidak berlarutan,” katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img