spot_img
spot_img

Menteri KPKT tumpu pemulihan ekonomi, bukan pilihanraya tempatan; selepas diserang pembangkang isu HDB

spot_img

KUALA LUMPUR, 26 Jan — Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming berkata pemulihan ekonomi negara adalah yang paling utama bagi kerajaan, bukannya pilihanraya kerajaan tempatan.

The Malaysian Insight (TMI) melaporkan Nga sebagai berkata kerajaan mempunyai lebih banyak isu mendesak untuk ditangani, walaupun menyedari bahawa kuasa untuk memilih wakil kerajaan tempatan adalah sebahagian daripada proses demokrasi.

“Kita perlu memperbaiki kehidupan orang ramai terlebih dahulu. Itu tumpuan kerajaan sekarang. Terus terang, saya mahu adakan pilihan raya kerajaan tempatan, tetapi bukan itu yang rakyat mahu.

- Advertisement -

“Apa yang rakyat mahu didahulukan. Milik (kemahuan) saya kedua,” Nga dipetik sebagai berkata.

Beliau berkata jika masalah rakyat tidak ditangani terlebih dahulu, pilihan raya kerajaan tempatan akan menjadi sia-sia dan berisiko.

Nga berkata pilihan raya sebegitu mesti mengambil tempat di belakang sehingga kerajaan berjaya memulihkan ekonomi dan meringankan beban rakyat.

- Advertisement -

TMI melaporkan bahawa dalam hanya 40 hari daripada rancangan 100 hari menteri, tujuh sasaran “urusan baharu” utama telah dicapai, melebihi, atau berada di landasan yang betul untuk dicapai.

‘Kad laporan’ beliau menunjukkan bahawa kementerian telah berjaya menutup 68 daripada 100 tapak pelupusan sampah haram.

Sasaran lain yang ditetapkan sebelum ini ialah menyiapkan 4,713 rumah mampu milik, membuka 100 pusat penjaja baharu, menggantikan dan menaik taraf 12 lif di flat Projek Perumahan Rakyat (PPR) Kota Damansara dan memulakan operasi di loji rawatan Sisa kepada Tenaga (WtE) pertama negara di Pelabuhan. Dickson untuk mengurangkan sisa pepejal yang dibuang ke tapak pelupusan sebanyak 90 peratus.

Dua sasaran lain adalah untuk menaik taraf dan menambah baik infrastruktur di dua pasar makanan tradisional di Kota Baru, Kelantan, dan Ipoh, Perak serta membina empat balai bomba di Kuala Lumpur, Perak dan Sarawak.

Dalam isu yang sama, beberapa pemimpin pembangkang telah memainkan isu berkenaan pilihanraya pihak berkuasa tempatan dan perumahan. Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor didakwa terus memainkan isu-isu perkauman dengan mendakwa Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), Nga Kor Ming mempunyai agenda tersembunyi apabila mahu membawa konsep pembangunan perumahan dari Singapura (HDB).

Seorang lagi ialah Ketua Penerangan Bersatu Datuk Wan Saiful Wan Jan yang juga Ahli Parlimen Tasek Gelugor memberi amaran bahawa nasib Bumiputera akan terancam jika model HDB dilaksanakan di negara ini. Wan Saiful tanpa menyebut sumber datanya berkata di Pulau Pinang, pemilikan tanah Melayu di daerah Timur Laut ialah 1.16 peratus, dan 15 peratus di daerah Barat Daya.

Wan Saiful juga menuduh “Umno terus diam dan bersujud kepada DAP” mengenai isu ini.

“Walaupun dalam isu besar yang membabitkan pemilikan hartanah Bumiputera seperti ini. Umno sudah rosak dan mandul setelah bersekedudukan dengan DAP,” katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img