spot_img
spot_img

Mahkamah Luxembourg ketepikan tuntutan rampas aset Petronas oleh waris Sultan Sulu

spot_img

KUALA LUMPUR, 26 Jan — Mahkamah Daerah Luxembourg mengetepikan tuntutan kumpulan yang menggelar diri mereka sebagai waris Sultan Sulu bagi aset Petronas di negara ini.

Menteri Undang-undang Datuk Seri Azalina Othman Said berkata keputusan mahkamah yang dibuat pada 24 Januari lalu bermakna ia adalah kemenangan bagi Malaysia yang tidak pernah mengiktiraf pihak yang menuntut “habuan” oleh mahkamah Madrid di Sepanyol tahun lepas yang diketuai peguam Dr Gonzalo Stanpa.

- Advertisement -

“Malaysia secara konsisten enggan mengiktiraf kesahihan timbang tara yang dikatakan didalangi oleh Pihak Yang Menuntut.

“Malaysia telah memanfaatkan semua saluran undang-undang yang ada untuk membatalkan pelantikan Dr. Stampa dan pampasan yang dikatakannya,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Kumpulan itu membuat tuntutan di mahkamah Perancis pada Mac tahun lalu secara bergilir-gilir bahawa Malaysia mesti membayar keturunan pewaris Kesultanan Sulu sebanyak AS$14.9 bilion (RM63.26 bilion).

- Advertisement -

Pertikaian itu timbul selepas “waris” dan “pengganti yang berkepentingan” kepada Sultan Jamalul Kiram II memulakan tuntutan terhadap kerajaan Malaysia melalui prosiding timbang tara antarabangsa di Madrid, Sepanyol.

Azalina menambah bahawa sebelum ini, mahkamah Perancis telah menangguhkan penguatkuasaan yang dikatakan “pampasan keseluruhan” yang diberikan oleh Dr. Stampa di Perancis, sementara menunggu keputusan tindakan Malaysia untuk mengetepikan pampasan itu.

Beliau berkata Malaysia telah memohon serta-merta kepada Mahkamah Daerah Luxembourg untuk mendapatkan pelepasan sementara dalam bentuk penarikan balik penahanan itu.

Perbicaraan berlangsung pada 5 Disember 2022 di hadapan hakim Mahkamah Daerah dan lampiran itu diketepikan.

“Keputusan ini membuktikan dasar kerajaan untuk bersungguh-sungguh mempertahankan Malaysia dalam setiap forum bagi memastikan kepentingan, imuniti kedaulatan dan kedaulatan Malaysia dilindungi dan dipelihara sepanjang masa.

“Kerajaan tidak akan berusaha untuk mencapai matlamat ini,” katanya.

Pada Jun tahun lepas, dua anak syarikat Petroliam Nasional Bhd (Petronas) yang berdaftar di Luxembourg telah disita oleh “waris” Almarhum Sultan Sulu berhubung pertikaian undang-undang AS$15 bilion (kira-kira RM66.55 bilion) dengan kerajaan Malaysia yang berpunca daripada perjanjian yang ditandatangani 144 tahun lalu.

Langkah itu adalah sebahagian daripada usaha undang-undang waris Sulu untuk memenangi pampasan ke atas tanah di Sabah yang mereka dakwa nenek moyang mereka pajakkan kepada sebuah syarikat perdagangan British pada tahun 1878, sebelum penemuan sumber asli yang luas di kawasan itu.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img