spot_img
spot_img

Kes Pemilik Kelab Komedi yang didakwa hina Islam akan diketahui diterima mahkamah atau tidak hari ini

spot_img

KUALA LUMPUR, 26 Jan — Tiga bulan lalu, pemilik Crackhouse Comedy Club memfailkan semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi bagi mencabar keputusan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang membatalkan lesennya serta menghalang mereka daripada meneruskan operasi kelab komedi itu.

Pengharaman itu susulan stand up comedian yang berkontroversi membuat jenaka menghina agama Islam di kelab itu di Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur Julai lalu. Pelawak Siti Nuramira Abdullah, 26, mengaku tidak bersalah atas pertuduhan menyebabkan suasana tidak harmoni menggunakan agama dalam kalangan sesama Islam di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur.

Siti Nuramira tular di media sosial di kelab komedi itu susulan video memaparkan perbuatannya yang mengaku seorang Muslim dan menghafal 15 juzuk al-Quran kemudian bertindak membuka tudung serta menanggalkan baju kurung ketika membuat persembahan di atas pentas
(Aksi pelawak yang mencetus kontroversi)

Pemilik Rizal Van Geyzel dan Shankar R. Santhiram berkemungkinan akan mengetahui tarikh pendengaran permohonan cuti mereka selepas pengurusan kes hari ini.

- Advertisement -

Dalam permohonan semakan kehakiman, kebenaran perlu diperoleh untuk merit penuh permohonan didengar untuk mencabar keputusan pihak berkuasa kerajaan.

Ini bagi memastikan permohonan itu mempunyai asas kukuh, tidak menyusahkan atau menyalahgunakan proses mahkamah.

Rizal dan Shankar diwakili oleh firma Tetuan Karpal Singh & Co.

- Advertisement -

(Rizal Van Geyzel, salah seorang pemilik Kelab Komedi itu)

Selain DBKL, Datuk Bandarnya Datuk Seri Mahadi Che Ngah, timbalan menteri Wilayah Persekutuan ketika itu Datuk Seri Jalaluddin Alias, kementerian Wilayah Persekutuan (yang telah dimansuhkan oleh pentadbiran semasa) dan kerajaan Malaysia adalah responden.

Dalam kertas mahkamah yang dilihat oleh sumber, pemilik kelab komedi itu mahukan pengisytiharan bahawa keputusan DBKL dan Datuk Bandar untuk menamatkan lesen perniagaan mereka adalah melanggar undang-undang secara langsung, tidak munasabah, tidak wajar, tidak berperlembagaan dan tidak sah.

Mereka juga mahu mahkamah mengisytiharkan keputusan oleh kedua-dua Jalaluddin dan kerajaan untuk menyekat mereka daripada mendaftarkan sebarang perniagaan selama-lamanya di KL walaupun di bawah nama yang berbeza adalah melanggar undang-undang secara langsung, tidak munasabah, tidak wajar, tidak berperlembagaan dan tidak sah.

Mereka juga meminta mahkamah mengisytiharkan bahawa keputusan oleh semua responden adalah ultra vires (istilah undang-undang yang bermaksud melampaui) Perlembagaan Persekutuan.

Akhir sekali, mereka juga memohon perintah certiorari untuk membatalkan keputusan yang dinyatakan di atas yang dibuat oleh semua responden dan pengisytiharan bahawa pemilik mempunyai kebebasan di bawah Perlembagaan Persekutuan untuk mempunyai perdagangan yang sah di Wilayah Persekutuan KL.

Selain daripada pengisytiharan di atas yang diminta, Rizal dan Shankar juga menuntut pampasan dalam bentuk ganti rugi am, pampasan, teruk dan teladan daripada responden.

Rizal juga kini menghadapi pertuduhan jenayah kerana didakwa mencipta dan memulakan pengedaran video yang menyentuh sensitiviti kaum.

Dia memilih untuk dibicarakan.

Pada 20 Januari, Rizal gagal dalam usahanya untuk mendapatkan Jabatan Peguam Negara (AGC) menggugurkan pertuduhan yang dibuat terhadapnya berikutan penolakan representasi darinya.

Beliau sebelum ini telah memfailkan representasi pada 12 Disember tahun lalu.

Mengikut tiga pertuduhan, Rizal didakwa membuat dan memulakan penghantaran komunikasi yang menyinggung perasaan dengan niat menyinggung perasaan orang lain melalui aplikasi Facebook menggunakan nama profil ‘Rizal van Geyzel’, akaun Instagram “rizalvangeyzel” dan akaun TikTok “rizalvangeyzel”, antara 4 dan 6 Julai 2022.

Pertuduhan didakwa mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, boleh dihukum di bawah Seksyen 233 (3) akta sama, yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM50,000 atau penjara tidak lebih setahun atau kedua-duanya. , dan denda selanjutnya RM1,000 bagi setiap hari kesalahan itu berulang selepas sabitan, jika sabit kesalahan.

Tindakannya itu dianggap menyinggung orang Islam dan dia kemudiannya didakwa di bawah Kanun Keseksaan.

DBKL kemudiannya menyenaraihitamkan pemilik Kelab Komedi Crackhouse seumur hidup, dan berkata mereka juga tidak lagi boleh mendapatkan lesen perniagaan di Kuala Lumpur, walaupun mereka menggunakan nama syarikat yang berbeza atau cuba menjalankan perniagaan yang berbeza.

Tindakan itu dikritik oleh beberapa peguam, yang berkata ia meletakkan contoh buruk yang sama dengan penyalahgunaan kuasa dan melanggar hak asasi manusia yang dijamin kepada semua rakyat Malaysia, di bawah Perlembagaan Persekutuan.

Rizal sebelum ini terpaksa membuat laporan polis berhubung ugutan bunuh terhadap keluarganya, sebagai tindak balas terhadap rutin komedi berdiri di tempat itu.

Namun terdapat banyak gesaan yang tindakan oleh pihak berkuasa itu harus ‘dikeraskan’ lagi supaya tiada bibit-bibit rusuhan kaum berpotensi terjadi.

Pengerusi Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (Pembela), Aminuddin Yahaya berkata, lebih 30,000 sokongan diperoleh menerusi petisyen mendesak penutupan sepenuhnya kelab berkenaan. Menurutnya, penutupan operasi itu dilihat wajar bagi mengelak kejadian tidak diingini seperti yang berlaku ke atas seorang lelaki di Puchong yang dibelasah orang ramai kerana menghina agama.
“Tidak mustahil insiden sama boleh berlaku jika kejadian hina agama terus berulang hingga menyebabkan orang ramai bertindak di luar batas dan melakukan tindakan-tindakan sedemikian,” katanya pada sidang akhbar Petisyen Tutup Crackhouse Club di Pejabat Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (Muafakat) di Taman Melawati pada Julai tahun lalu.
What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img