spot_img
spot_img

Geran Kandungan Digital kepada bisnes digital yang unik

spot_img

PETALING JAYA: Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (K-KOMM) melalui Malaysia Digital Economy Corp (MDEC) berjaya membantu banyak syarikat kandungan kreatif digital untuk membangunkan kandungan baharu atau memasarkan kandungan sedia ada dalam animasi, media interaktif dan permainan digital , antara lain melalui inisiatif Geran Kandungan Digital (DCG).

Sehingga kini, ia telah meluluskan 55 projek bernilai lebih RM34.5 juta sejak 2016. Antara projek yang dibangunkan oleh penerima geran termasuk Didi & Friends oleh DD Animation Sdn Bhd, Ejen Ali the Movie oleh Wau Animation Sdn Bhd, dan AstroLOLogy the animasi oleh Lemon Sky Animation Sdn Bhd. Ejen Ali the Movie telah merangkul rekod sebagai filem animasi tempatan dengan kutipan tertinggi dengan kutipan box office domestik sebanyak RM30.05 juta.

DCG telah diperkenalkan pada 2016 dan bertujuan untuk membantu syarikat kandungan digital Malaysia dengan modal berbayar minimum RM20,000. Tahun ini, syarikat boleh memohon sama ada geran bernilai sehingga RM300,000 untuk kos pembangunan atau sehingga RM500,000 untuk kos pemasaran dan pelesenan harta intelek (IP).

- Advertisement -

Geran itu adalah antara yang pertama daripada siri geran yang disesuaikan untuk industri kandungan kreatif digital kerana ia merupakan industri yang berkembang pesat. Ia merupakan bidang tumpuan utama di bawah MyDigital dan K-KOMM komited untuk memastikan industri menerima sokongan yang diperlukan untuk kekal berdaya saing.

Ketua Pegawai Eksekutif MDEC Mahadhir Aziz berkata geran itu telah digunakan untuk membiayai projek utama yang telah berjaya di seluruh dunia seperti Rhythm Doctor by 7th Beat Games yang menerima penarafan yang sangat positif daripada Steam.

“Geran itu membantu isu pembiayaan peringkat awal, secara tradisinya bahagian paling berisiko dalam pembangunan IP. Ia mewujudkan peluang kepada pencipta Malaysia untuk mengemukakan projek yang lebih besar dengan nilai komersial yang lebih tinggi. Pada masa ini, pembiayaan dalam ruang ini adalah terhad, dengan sebahagian besar pembiayaan hanya tersedia untuk studio yang ditubuhkan dan berasal daripada saluran penerbitan/pengedaran. DCG membolehkan aspek yang lebih inklusif, mewujudkan peluang untuk bukan sahaja studio yang lebih besar di Malaysia untuk mengambil bahagian, tetapi juga merupakan platform untuk peserta baharu dalam industri.

- Advertisement -

“Satu lagi hasil yang tidak disangka ialah kejayaan IP animasi 2019 iaitu Ejen Ali: The Movie yang mencatatkan nilai lebih RM30 juta di box office manakala Upin & Ipin: Keris Siamang Tunggal mencatatkan lebih RM26 juta di dalam negara. Kedua-dua filem itu adalah penerima geran MDEC dalam satu bentuk atau yang lain sejak 10 tahun lalu,” kata Mahadhir kepada SunBiz.

Beliau menambah bahawa hasil lain DCG termasuk peningkatan kelaziman IP bukan hiburan dan penciptaan kandungan seperti simulasi, VR/AR, pengeluaran maya dan enjin permainan yang digunakan dalam bidang teknologi kreatif yang lain. Selain itu, terdapat potensi dalam penyelesaian perusahaan, terutamanya gamifikasi, pengeluaran maya dan permainan & kandungan pada teknologi terdesentralisasi dan Web 3.0.

“Matlamat jangka panjang untuk DCG akan menjadi pameran bahawa kerajaan Malaysia telah menunjukkan komitmen jangka panjang untuk membina sektor kandungan digital. Konsistensi ini telah menjadikan Malaysia hab serantau terkemuka untuk pencipta IP dan kandungan,” tambah Mahadhir.

Contoh terbaik kejayaan Geran Kandungan Digital (DCG) ialah di mana ia memainkan peranan penting dalam mengembangkan kejayaan IP animasi negara, Ejen Ali, serta kini ia sedang disalurkan ke dalam pembikinan Ejen Ali: The Movie 2 (EATM2), berikutan pencapaian filem terdahulu yang menjadi filem tempatan dengan kutipan tertinggi 2019, serta filem animasi tempatan dengan kutipan tertinggi sepanjang masa.

Untuk memiliki serta memperoleh Geran Kandungan Digital ini, anda perlu mempunyai perniagaan digital yang unik. Anda boleh memulakan dengan Tawaran Perniagaan Digital Jendela Biz yang telah tersedia untuk dimiliki. Layari https://jendela.biz/tawaran atau whatsapp di talian 0124216051 atau email di support@jendela.biz

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img