spot_img
spot_img

Gerakan yakin dapat kerusi lagi walaupun kalah semua di pilihanraya

spot_img

KUALA LUMPUR, 22 Jan — Presiden Gerakan Datuk Dominic Lau Hoe Chai yakin partinya masih akan diberikan kerusi untuk bertanding pada pilihan raya negeri yang akan datang.

Gerakan tidak memenangi satu kerusi pun pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15) dan pencapaian buruk mereka itu sama dengan Parti Pejuang Tanah Air atau Pejuang yang diketuai bekas perdana menteri dua kali, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Gerakan mengalami kekalahan paling teruk kerana mendapat penyingkiran total dalam ‘kemunculan kembali’ sulungnya. Tiada seorang pun daripada 124 calon yang diletakkannya mendapat kembali deposit mereka.

- Advertisement -

“Andaian ini tidak akan berlaku. Perikatan Nasional terdiri daripada Bersatu, PAS dan SAPP (Parti Progresif Sabah) dari Sabah. Susulan rundingan kerusi yang kita lalui semasa PRN di Melaka, Johor dan PRU15 … Gerakan pasti akan bertanding semula dalam enam pilihan raya negeri.

“Satu-satunya perkara ialah jumlah kerusi yang kita mahu tandingi tertakluk kepada sama ada kita boleh menang atau tidak.

“Gerakan adalah parti bukan etnik, Bersatu untuk Bumiputera manakala PAS untuk orang Islam. Jadi Gerakan akan memainkan peranan pada segmen bukan Melayu, bukan Islam,” kata Dominic semasa majlis rumah Terbuka Perikatan Nasional (PN) CNY di Cheras hari ini.

- Advertisement -

“Kami tidak akan bertanding semua kerusi bukan Melayu dan bukan Islam kerana Bersatu mempunyai sayapnya yang terdiri daripada bukan Melayu manakala PAS mempunyai penyokong mereka untuk bukan Islam.

“Jadi semua ini akan ada perbincangan, dan kami akan tampil dengan permintaan tempat pertandingan DUN yang terbaik untuk kami memandangkan masa juga semakin suntuk dan kami perlu mula membuat persediaan,” tambahnya.

Lau berkata mereka akan menggunakan semua aktiviti musim perayaan yang akan datang untuk memastikan sokongan rakyat terhadap mereka.

Beliau berkata pengalaman mereka daripada pilihan raya sebelum ini telah memupuk ikatan yang lebih kukuh antara semua parti dalam PN.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img