spot_img
spot_img

PM Britain disaman polis

spot_img

LONDON, 21 Jan — Polis Britain mendenda Perdana Menteri Rishi Sunak semalam kerana gagal memakai tali pinggang keledar semasa dia merakam klip media sosial di tempat duduk belakang kereta yang sedang bergerak, satu tamparan memalukan ketika beliau cuba memulihkan imej partinya.

Sunak, yang memohon maaf semalam atas perkara itu, telah memuat naik video itu ke Instagram semasa perjalanan ke utara barat England. Ia dikongsi secara meluas oleh pengguna lain yang menyedari bahawa beliau tidak mengenakan tali pinggang keledar.

Polis tempatan telah berkata mereka akan menyiasat, dan mengesahkan semalam bahawa satu kesalahan telah berlaku.

- Advertisement -

Ini adalah penalti kedua yang diterima Sunak daripada polis selepas tahun lalu mereka mendapati dia melanggar peraturan penutupan Covid-19, bersama perdana menteri ketika itu Boris Johnson.

Sunak menjadi perdana menteri kedua selepas Johnson yang melanggar undang-undang dengan cara sedemikian.

Denda itu mewakili gangguan tambahan untuk Sunak, di mana Parti Konservatifnya ketinggalan jauh di belakang Parti Buruh dalam tinjauan pendapat, menjelang pilihan raya yang dijadualkan selewat-lewatnya pada Januari 2025.

- Advertisement -

“Perdana menteri menerima sepenuhnya ini adalah satu kesilapan dan telah memohon maaf. Dia sudah tentu akan mematuhi penalti tetap,” kata jurucakap dari pejabat Downing Street Sunak dalam satu kenyataan.

Polis di daerah utara Inggeris Lancashire berkata dalam satu kenyataan bahawa seorang lelaki berusia 42 tahun dari London telah diberikan notis saman.

Di Britain seseorang boleh didenda sehingga £500 (RM2,654) jika mereka gagal memakai tali pinggang keledar, melainkan terdapat pengecualian, seperti untuk perkhidmatan kecemasan, dalam teksi atau apabila pemandu mengundur.

“Terima kasih Polis Lancashire atas semua yang anda lakukan dalam kempen keselamatan jalan raya sepanjang tahun. Juga, mengingatkan kami bahawa tiada siapa yang berada di atas undang-undang,” kata Cat Smith, seorang penggubal undang-undang Buruh, di Twitter.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img