spot_img
spot_img

Maybank bantu pendigitalan Perodua secara menyeluruh

spot_img

KUALA LUMPUR: Malayan Banking Bhd (Maybank) dan Perodua Sdn Bhd telah menandatangani memorandum kerjasama (MOC – memorandum of collaboration) bagi penyediaan perkhidmatan kewangan digital bersepadu (lengkap) yang lancar kepada Perodua melalui platform M2e Maybank.

Maybank juga akan menawarkan sokongan kewangan tambahan melalui pakej pembiayaan bernilai hampir RM400 juta untuk membantu mengembangkan lagi perniagaan Perodua.

Dalam MOC itu, Maybank melalui platform M2enya akan menawarkan akses produk dan perkhidmatan perbankan dan pembiayaan komprehensif merentasi keseluruhan rantaian bekalan kepada Perodua serta pengedar dan pelanggannya di Malaysia. Ini akan merangkumi semua aspek operasi Perodua, daripada pembuatan, pengedaran, runcit vendor dan perkhidmatan selepas jualan.

- Advertisement -

Kerjasama itu akan meliputi perkhidmatan kewangan seperti kemudahan stok, sewa beli, kemudahan peniaga kad kredit, dan pengurusan tunai.

Faedah tambahan perkongsian itu adalah pada penyepaduan sistem antara sistem operasi jualan Perodua (PSOS) dan platform M2e yang membolehkan automasi pembelian saham oleh peniaga dan juga pada masa yang sama memudahkan penyesuaian automatik pembayaran saham antara Perodua dan pengedarnya pada asas masa nyata (real-time basis).

“Dengan keperluan perbankan dan pembiayaan Perodua diuruskan oleh Maybank, kami yakin mereka boleh memberi tumpuan kepada pembangunan perniagaan dan jualan, yang membawa kepada keuntungan keseluruhan yang lebih baik,” kata ketua perkhidmatan kewangan komuniti Maybank Datuk Hamirullah Boorhan dalam satu kenyataan bersama. .

- Advertisement -

“Kami menyasarkan untuk meningkatkan bahagian pasaran pembiayaan sewa beli Perodua melebihi 30 peratus pada 2023 daripada purata 24 peratus yang dicapai pada tahun sebelumnya,” katanya.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua Datuk Seri Zainal Abidin Ahmad berkata kerjasama itu menyediakan kemudahan pembiayaan yang lebih cekap untuk stok bagi operasi jualan Perodua dan sewa beli runcit untuk pelanggannya.

“Maybank berada dalam kedudukan yang kukuh untuk menyokong pertumbuhan dan pembangunan sektor automotif merentasi keseluruhan rantaian nilai industri dengan penyelesaian perbankan, pembiayaan dan insuransnya yang meluas,” katanya. – Bernama

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img