spot_img
spot_img

LRT JB-Singapura siap 2026

spot_img

JOHOR BAHRU 16 Jan : Rangkaian Sistem Transit Rapid Singapura-Johor Baru (RTS) berada di landasan yang betul untuk disiapkan menjelang akhir tahun 2026, apabila menteri luar Singapura dan Malaysia mengambil maklum mengenai kemajuan yang baik dalam projek itu.

Dr Vivian Balakrishnan dan rakan sejawatannya dari Malaysia Zambry Abdul Kadir menguatkan hubungan dua hala negara hari ini semasa lawatan Dr Balakrishnan, kata Kementerian Luar Negeri Singapura (MFA – Ministry of Foreign Affairs).

Apabila perkhidmatan ulang-alik rel sejauh 4 km yang menghubungkan Woodlands dan Bukit Chagar di Johor Baru beroperasi, sehingga 10,000 penumpang sejam akan dapat melakukan perjalanan ke setiap arah dalam masa lima minit.

- Advertisement -

Pada bulan Disember 2022, Ketua Pegawai Eksekutif Mass Rapid Transit Corp Malaysia Mohd Zarif Hashim mendedahkan bahawa projek itu tidak terjejas oleh perubahan kerajaan baru-baru ini, dan ia sudah mencapai 20 peratus siap.

“Projek RTS telah mendapat kelulusan daripada kerajaan Malaysia sejak 2019. Kami telah mencapai kemajuan yang baik setakat ini dan ia akan diteruskan,” katanya kepada pemberita semasa seminar mengenai RTS dan kesannya terhadap pasaran hartanah Johor.

Hari ini, kedua-dua menteri hal ehwal luar itu turut membincangkan memperluaskan kerjasama dua hala, terutamanya ke dalam bidang baharu seperti ekonomi digital dan hijau, menurut MFA.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img