spot_img
spot_img

Anak PM buangan Thai paling popular menang PM terbaru

spot_img

BANGKOK (Reuters) – Anak perempuan kepada bekas Perdana Menteri Thailand yang digulingkan melalui rampasan kuasa ketenteraan, Thaksin Shinawatra telah mengisytiharkan kesediaannya untuk bertanding jawatan perdana menteri dalam pilihan raya tahun ini. Beliau mewakili parti pembangkang utama yang berusaha untuk mendapatkan semula kuasa selepas digulingkan dalam rampasan kuasa lapan tahun lalu.

Paetongtarn Shinawatra, yang bapanya Thaksin dan ibu saudara Yingluck Shinawatra kedua-duanya mengetuai kerajaan yang digulingkan oleh tentera, akan bertanding di bawah Parti Pheu Thai, penjelmaan terbaru gerakan populis yang diasaskan oleh keluarga bilionairnya dua dekad lalu.

“Ya, saya bersedia dan kami mahu parti memenangi pilihan raya secara besar-besaran supaya janji yang kami buat kepada rakyat dapat direalisasikan,” katanya.

- Advertisement -

Pheu Thai, yang sangat popular di kalangan kelas pekerja luar bandar dan bandar, memenangi kebanyakan kerusi pada pilihan raya lalu pada 2019 tetapi tidak dapat membentuk kerajaan.

Pentadbiran yang setia kepada Shinawatra masing-masing telah disingkirkan oleh keputusan tentera atau kehakiman, menambah kepada krisis politik yang kelihatan sukar dikawal yang telah surut dan terjadi di Thailand selama lebih 17 tahun.

Paetongtarn, 36, telah menghadiri perhimpunan parti pada Disember tahun lalu dan telah mengetuai tinjauan umum dalam beberapa bulan kebelakangan ini mengenai calon perdana menteri, jauh mendahului penyandang Perdana Menteri sekarang iaitu Prayuth Chan-ocha, yang juga merupakan seorang jeneral tentera menggulingkan kerajaan Yingluck.

- Advertisement -

Kedua-dua Yingluck dan Thaksin tinggal di luar negara untuk mengelakkan hukuman penjara yang dijatuhkan di bawah pemerintahan tentera.

Prayuth telah bertanggungjawab sejak 2014, pada mulanya sebagai ketua junta dan kemudian perdana menteri dipilih oleh parlimen selepas pilihan raya 2019 yang menurut pengkritiknya diadakan di bawah peraturan yang direka untuk mengekalkannya dalam kuasa. Dia menegaskan dia memperoleh jawatan itu secara adil.

Prayuth, 68, menyertai Parti Bangsa Thai Bersatu yang baharu minggu lalu, membayangkan usaha untuk kekal sebagai perdana menteri.

Beliau masih belum membubarkan parlimen dan pilihan raya mesti diadakan menjelang Mei.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img