spot_img
spot_img

Sunway terus jana untung bagi semua bisnesnya di tahun 2023

spot_img

KUALA LUMPUR: Sunway Bhd kelihatan terus menana keuntungan dan pertumbuhan, kata RHB Research, memandangkan semua cabang perniagaan utama kumpulan itu bersedia untuk pertumbuhan yang lebih baik pada tahun 2023.

Firma penyelidikan itu berkata ia mengunjurkan pendapatan suku keempat 2022 Sunway akan mengatasi anggaran awal manakala pertumbuhan untuk pembangunan hartanah, pelaburan hartanah dan unit penjagaan kesihatan berkemungkinan akan kekal pada 2023.

RHB berkata dalam kemas kini syarikat ia menaikkan unjuran pendapatan FY22-23 ke atas saham dalam konglomerat itu sebanyak 6% kepada 9%. Ia mengekalkan panggilan “beli” dengan harga sasaran tidak berubah sebanyak RM2.06.

- Advertisement -

Firma penyelidikan itu juga berkata penyiapan projek kondominium eksekutif Parc Canberra dan Parc Central di Singapura seharusnya memberi petanda baik untuk pendapatan dalam segmen pembangunan pada 2023.

Ia menambah, pada 3Q22, keuntungan progresif terkumpul bagi kedua-dua projek itu adalah kira-kira RM100 juta untuk 35% kepentingan Sunway.

Dalam segmen riadah dan kesihatan, Sunway berkemungkinan akan menyaksikan peningkatan dalam pemilikan dan pengunjung berikutan pembukaan semula sepenuhnya ekonomi serta pelancongan domestik yang berdaya tahan dan kehadiran pelancong asing.

- Advertisement -

Menambah pertumbuhan pendapatan, Pusat Perubatan Sunway di Seberang Jaya dijangka mencecah lebih awal daripada jangkaan kerana prestasi dua bulannya pada 2022 adalah dua hingga tiga kali lebih baik berbanding prestasi Sunway Velocity pada masa lalu.

“Pengurusan mengaitkan ini berikutan permintaan terpendam untuk perkhidmatan penjagaan kesihatan tertiari yang berkualiti di Tanah Besar Pulau Pinang dan aktiviti komersial yang berkembang pesat di kawasan itu berikutan pembukaan sambungan Sunway Carnival Mall tahun lepas.

“Oleh itu, SMC Seberang Jaya berkemungkinan akan mencapai pulang modal lebih cepat daripada SMC Velocity, yang mencecah keuntungan sebelum cukai pulang modal dalam tempoh dua tahun sejak pembukaan,” kata RHB.

Bagaimanapun, ia menyatakan bahawa keuntungan mungkin berkurangan berikutan kerugian permulaan yang timbul daripada hospital baharu dan kemudahan bantuan sara hidup yang akan datang di SMC Bandar Sunway yang akan dibuka pada 1Q23.

RHB menambah bahawa Sunway Construction Bhd juga dijangka menyelesaikan isu kekurangan tenaga kerjanya tidak lama lagi memandangkan usaha proaktifnya.

Ia berkata keputusan itu penting untuk merealisasikan keterlihatan pendapatannya memandangkan ia baru-baru ini memperoleh kontrak yang besar, termasuk pusat data RM1.7 bilion dan, berpotensi, RM10 bilion pekerjaan loji janakuasa Vietnam.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img