spot_img
spot_img

Najib minta tolong PBB

spot_img

PUTRAJAYA: Petisyen yang difailkan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak di hadapan Kumpulan Kerja Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Penahanan Sewenang-wenangnya (UNWGAD), di mana beliau memohon pembebasan daripada penjara atau perbicaraan semula kes SRC International Sdn Bhd, tidak menjejaskan badan kehakiman negara.

Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat berkata ia terserah sepenuhnya kepada Najib selepas Mahkamah Persekutuan telah membuat keputusannya pada 23 Ogos tahun lepas.

“Tugas kami sudah selesai. Kami telah melaksanakan tanggungjawab kami dari segi memutuskan kes itu. Apa sahaja yang dia mahu lakukan, apa sahaja jalan yang dia mahu terokai, itu di luar (kuasa) kita,” katanya pada sidang media selepas berucap pada perasmian Tahun Undang-undang 2023, di sini hari ini.

- Advertisement -

Minggu lalu, bekas perdana menteri itu, melalui Tetuan Shafee & Co, memfailkan petisyen itu di pejabat Suruhanjaya Tinggi Geneva melalui penyerahan digital.

Peguam Najib Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah berkata anak guamnya memfailkan petisyen untuk meminta pembebasan atau perbicaraan semula berikutan pendengaran rayuan di Mahkamah Persekutuan yang didakwanya mempunyai kecacatan serius dan bertentangan dengan peraturan keadilan antarabangsa.

Najib kini sedang menjalani hukuman penjara 12 tahun di Penjara Kajang selepas beliau gagal dalam rayuan terakhirnya di Mahkamah Persekutuan untuk mengetepikan sabitan, hukuman penjara dan denda RM210 juta kerana menyalahgunakan dana SRC International berjumlah RM42 juta.

- Advertisement -

Mengenai perkara lain, hakim tertinggi berkata terdapat cukup hakim Mahkamah Persekutuan untuk membentuk panel bagi mendengar rayuan Najib untuk mencabar sabitan dan hukuman SRC International yang dijadualkan pada 19 Jan.

Beliau berkata fakta bahawa tarikh perbicaraan telah dijadualkan untuk semakan Najib dalam kes SRC bermakna Mahkamah Persekutuan sudah mempunyai panel bersedia untuknya.

“Tidak, semakan Datuk Seri Najib, kita sudah tetapkan tarikh. Apabila kita tetapkan tarikh, kita sudah sediakan panel hakim, jadi kekosongan itu tidak akan menjejaskan kes semakan Datuk Seri Najib,” katanya.

Tengku Maimun menjawab soalan sama ada kekosongan di Mahkamah Persekutuan akan menjejaskan pendengaran semakan JPP.

Beliau berkata badan kehakiman pada Januari tahun lepas mencadangkan dua nama untuk mengisi kekosongan jawatan Puan Sri Zaleha Yusof dan Datuk Seri Mohd Zawawi Mohd Salleh yang akan bersara pada Mei dan Julai tahun lepas.

“Malah pada bulan April kami sudah mempunyai nama, tetapi terdapat sedikit gangguan dari segi proses yang sedang berlaku, jadi itulah sebabnya kami tidak melihat sebarang pelantikan,” katanya.

Baru-baru ini, Muhammad Shafee menunjukkan ketidakpastian sama ada perbicaraan semakan SRC boleh diteruskan minggu depan, kerana anak guamnya telah meminta panel baharu tujuh hakim Mahkamah Persekutuan untuk mendengar kes itu.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img