spot_img
spot_img

Kemasukan pekerja asing dimudahkan kerajaan

spot_img

KUALA LUMPUR, 10 Jan — Kerajaan memutuskan untuk melonggar akan peraturan pengambilan pekerja asing di Malaysia dengan menghapuskan prasyarat sedia ada di samping membenarkan pengambilan dijalankan mengikut keperluan.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Pelan Kelonggaran Penggajian Pekerja Asing (PKPPA) baharu, akan membolehkan majikan mengambil pekerja asing dari 15 negara berdasarkan apa yang mereka mampu dan perlukan tanpa kekangan sebarang prasyarat atau kuota.

“Kedua, satu siri lawatan kerja oleh delegasi Malaysia akan dianjurkan ke negara sumber untuk membincangkan perkara berkaitan keselamatan dan kesejahteraan pekerja asing di Malaysia,” kata Anwar dalam satu kenyataan selepas mempengerusikan mesyuarat mengenai perkara itu dengan kementerian berkaitan dan agensi hari ini.

- Advertisement -

Anwar berkata rancangan ini bukan bersifat kekal, dan pertama kali dilaksanakan untuk memenuhi keperluan pembangunan ekonomi negara.

Malaysia telah mengalami kekurangan tenaga kerja asing selama hampir dua tahun.

Pada 16 November 2020, kerajaan melancarkan Pelan Penentukuran Semula Pendatang Asing Tanpa Izin (Illegal Immigrant Recalibration Plan), yang dilaksanakan oleh Jabatan Imigresen dengan kerjasama Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia (JTKSM) dan agensi kerajaan lain, tanpa penglibatan vendor atau pihak ketiga.

- Advertisement -

Ia adalah untuk menetapkan pendatang tanpa izin di negara ini sebagai pekerja asing, yang boleh diambil bekerja oleh majikan yang layak tertakluk kepada syarat ketat yang ditentukan oleh kerajaan.

Program Return Recalibration adalah inisiatif kerajaan untuk memberi peluang kepada pendatang yang tinggal lebih masa dan berada di Malaysia tanpa pas yang sah, untuk pulang secara sukarela ke negara asal mereka.

Walau bagaimanapun, kemasukan buruh baharu adalah perlahan, dengan ramai pemain industri mengadu tentang dakwaan penglibatan pihak ketiga dan bayaran tambahan yang ditanggung oleh mereka dan bakal pekerja mereka.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img