spot_img
spot_img

Tiada lagi ‘Langkah Sheraton’

spot_img

PUTRAJAYA: Setelah perjanjian kerajaan perpaduan ditandatangani, gerakan politik untuk menggulingkan kerajaan seperti Sheraton Move pada Februari 2020 lalu tidak akan menjadi sukar bagi para ahli parlimen yang cuba berpaling tadah dari parti asal mereka.

Menteri Komunikasi dan Digital Yang Berhormat Tuan Ahmad Fahmi Mohamed berkata perjanjian itu mesti seiring dengan undang-undang anti-lompat.

“Kita perlu membaca dua dokumen berbeza serentak, iaitu perjanjian kerajaan perpaduan yang baru ditandatangani ini dan Perlembagaan yang dipinda yang tidak membenarkan ahli parlimen bertukar parti,” katanya kepada pemberita selepas majlis menandatangani perjanjian di Perdana Putra di sini pada Jumaat (16 Dis) .

- Advertisement -

Fahmi yakin bahawa acara hari ini adalah kemuncak keseluruhan situasi politik di mana tiada kebuntuan penubuhan kerajaan akan berlaku seperti pasca PRU15 dan ia juga memberi isyarat yang baik sebelum sidang parlimen pertama pada Isnin ini (19 Dis), di samping usul percaya kepada Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Kita dapat lihat hubungan rapat semua pemimpin parti yang hadir di sini hari ini. Fokus kami adalah untuk membantu menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh rakyat,” katanya.

Lima parti politik dan gabungan menandatangani perjanjian membentuk kerajaan perpaduan yang diketuai Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

- Advertisement -

Antara pemimpin yang hadir pada majlis itu ialah Setiausaha Agung Pakatan Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail; Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Setiausaha Agung Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir; Pengerusi Gabungan Rakyat Sabah Datuk Seri Hajiji Noor dan setiausaha agung Datuk Masidi Manjun; Pengerusi Gabungan Parti Sarawak Tan Sri Abang Johari Openg dan setiausaha agung Datuk Seri Alexander Nanta Linggi; Presiden Warisan Datuk Seri Shafie Apdal dan Setiausaha Agungnya Datuk Loretto Padua.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img