spot_img
spot_img

Anugerah projek rundingan terus era Ismail Sabri dihentikan

spot_img

PUTRAJAYA— Kementerian Kewangan telah diarah menghentikan sementara penyaluran dana sebanyak RM7 bilion daripada keseluruhan RM15 bilion projek tebatan banjir yang diumumkan pentadbiran Ismail Sabri sebelum ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang juga bertanggungjawab ke atas portfolio kementerian kewangan, memberitahu pemberita hari ini bahawa beliau memberikan arahan penggantungan untuk menjalankan semakan penuh kontrak yang telah diberikan melalui rundingan terus, bagi kemungkinan pelanggaran prosedur.

“Saya minta perkara itu dihentikan dan seterusnya dikaji semula supaya ada ketelusan.

- Advertisement -

“Ia bukan jumlah yang kecil dan masalah timbul apabila peraturan tidak dipatuhi dan ada peluang untuk mengambil kesempatan,” katanya pada sidang media di sini selepas bertemu Kementerian Kewangan buat kali pertama.

Anwar berkata pegawai MOF telah memberi taklimat kepadanya bahawa kira-kira RM7 bilion daripada RM15 bilion yang diperuntukkan telah diluluskan dan diberikan tanpa melalui tender.

Projek tebatan banjir kerajaan persekutuan 2030 telah diumumkan oleh menteri kewangan terdahulu Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz pada Oktober semasa pembentangan Bajet 2023 sebagai sebahagian daripada strategi jangka panjang Malaysia untuk menangani perubahan iklim.

- Advertisement -

Anwar berkata kemungkinan pelanggaran itu dikesali, tetapi melahirkan rasa terima kasih kepada pegawai kanan MOF kerana membangkitkan perkara itu kepada perhatiannya.

“Mereka boleh mendakwa peruntukan itu ‘bersih’, tetapi yang pastinya tidak apabila kita bercakap mengenai kelulusan yang bertentangan dengan peraturan konvensional,” katanya, mungkin merujuk kepada pengkritiknya, walaupun dia tidak menamakan sesiapa.

Anwar juga berkata beliau akan melihat dengan teliti semua aliran wang dalam kerajaan, termasuk yang diperoleh daripada hasil perjudian, kini beliau menjadi menteri kewangan.

“Kami akan meneliti dakwaan pelanggaran atau ketirisan. Jangan terlalu gopoh kerana sekarang saya menteri kewangan. Saya ada fail bersama saya,” katanya ketika diminta mengulas mengenai tuntutan Setiausaha Agung PAS Datuk Seri Takiyuddin Hassan agar PM membuktikan kempen pilihan raya umum Perikatan Nasional telah dibiayai dengan wang perjudian.

Takiyuddin telah mengancam tindakan undang-undang dalam satu kenyataan semalam jika Anwar tidak dapat mengemukakan bukti.

Anwar turut mengesahkan Bajet 2023 akan dibentangkan di Parlimen untuk bacaan kali kedua pada Januari 2023, paling awal.

Persidangan Parlimen dua hari dijadualkan pada 19 dan 20 Disember untuk pembentangan bajet emolumen, majlis angkat sumpah Ahli Parlimen, pemilihan timbalan Speaker Dewan Rakyat, serta undi percaya perdana menteri .

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img