spot_img
spot_img

Menteri Kesihatan wanita yang pertama

spot_img

PUTRAJAYA: Setelah 67 tahun ditubuhkan, Kementerian Kesihatan hari ini melakar sejarah apabila buat julung kalinya menerima menteri dalam kalangan wanita bagi menerajui portfolio itu.

Malah, kehadiran Dr. Zaliha Mustafa untuk melaporkan diri pada hari pertama bertugas di lobi kementerian itu di Blok E7, Kompleks F, Presint 1 di sini turut diraikan dengan agak meriah.

“Perasaan saya tentulah berasa amat gembira sebab jadi wanita pertama dilantik memimpin kementerian ini dan cukup teruja,” katanya spontan di pejabat beliau ketika ditanya pemberita selepas tiba di kementerian disambut Ketua Setiausaha kementerian itu, Datuk Harjeet Singh Hardev Singh.

- Advertisement -

Kemudian, Ahli Parlimen Sekijang dari Johor berusia 58 tahun itu bersalaman sambil beramah mesra dengan kepimpinan atasan kementerian sebelum mengetik kad perakam masa di lobi.

Seterusnya doa dibacakan sebelum beliau menaiki lif ke tingkat 13 menuju ke pejabat menteri bagi mengadakan sidang akhbar ringkas dan kemudian mengikuti taklimat di kementerian itu.

Zaliha merupakan menteri yang ke-23 menerajui kementerian tersebut setelah mula dibentuk penjajah Inggeris pada 1955 lalu, awal dua tahun menjelang negara mencapai kemerdekaan.

- Advertisement -

Sumber : Utusan Malaysia

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img