spot_img
spot_img

Kerajaan perpaduan antara gabungan parti, bukan individu, DAP tidak letak syarat pada Anwar

spot_img

KUALA LUMPUR, 3 Dis — Kerajaan perpaduan yang dianggotai DAP adalah kerajaan yang dibentuk dengan kerjasama Barisan Nasional (BN), bukannya dengan mana-mana ahli parlimen tertentu seperti Pengerusi BN Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, kata Setiausaha Agung DAP Anthony Loke hari ini.

Berdepan dengan persoalan mengenai Zahid dilantik sebagai timbalan perdana menteri dan menjadi sebahagian daripada Kabinet walaupun menghadapi perbicaraan di mahkamah, Loke menegaskan DAP dan kerajaan perpaduan masih berpegang kepada prinsip memerangi rasuah dan menegaskan bahawa proses mahkamah akan diteruskan secara berasingan daripada urusan Kabinet. Ia bukan imuniti untuk tidak didakwa. Ahmad Zahid belum dibuktikan bersalah dan perlu mempertahankan dirinya di mahkamah walaupun sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Ditanya mengenai potensi rasa tidak senang dalam kalangan penyokong DAP terhadap presiden Umno Zahid menjadi timbalan perdana menteri, Loke menjelaskan kerajaan perpaduan — model baharu kerajaan pasca pilihan raya yang diamalkan buat pertama kali di Malaysia — melibatkan pelbagai gabungan dan parti dan mesti dihormati.

- Advertisement -

“Kita kena faham prinsip itu. Jika kita tidak faham dan menghormati prinsip itu, maka gabungan ini tidak akan berjaya dibentuk, jadi prinsip itulah yang kita hormati. Seperti yang saya katakan, pelantikan Kabinet adalah budi bicara dan prerogatif perdana menteri,” katanya kepada pemberita semasa sidang media di ibu pejabat kebangsaan DAP di sini.

Loke berkata sokongan tanpa syarat DAP terhadap Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam membentuk kerajaan sebagai perdana menteri adalah tidak bersyarat hanya dari segi komposisi kerajaan.

Dalam erti kata lain, beliau berkata DAP tidak meletakkan sebarang syarat, seperti membuat sebarang permintaan untuk bilangan jawatan menteri atau portfolio menteri mana yang ingin dimiliki, contohnya DAP tidak pernah menetapkan sebarang syarat seperti mahukan portfolio Kementerian Kewangan atau agar menteri-menteri terdahulu dikembalikan kepada portfolio mereka.

- Advertisement -

Beliau berkata sokongan tanpa syarat DAP terhadap Anwar tidak bermakna ia akan mengorbankan nilai dan agendanya, sambil menyatakan: “Membanteras rasuah adalah agenda kerajaan perpaduan ini, adalah agenda utama PH.”

Menurutnya lagi kerajaan ini mesti berlandaskan kedaulatan undang-undang. Kerajaan ini mesti memerangi rasuah. Kerajaan ini mesti menjunjung prinsip Rukun Negara.

“Ini adalah prinsip teras yang mesti kita pegang, apabila saya katakan tanpa syarat, saya maksudkan dari segi kedudukan politik, saya kata tiada syarat.”

Kabinet bukan untuk urusan peribadi, proses mahkamah diteruskan

Ditanya bagaimana DAP mahu bekerjasama dengan BN sedangkan terdapat individu yang terlibat dalam kes mahkamah, Loke berkata: “Itu terpulang kepada mahkamah, ada proses mahkamah yang sedang berjalan. Kami dalam Kabinet hanya membincangkan agenda negara, bukan membincangkan agenda kes masing-masing, kes peribadi tidak akan disentuh, tidak akan dibincangkan. Kita hanya akan membincangkan agenda untuk rakyat dan agenda untuk negara, itu pendirian kita.

“Tetapi seperti yang saya katakan, ini adalah pendekatan politik baharu yang perlu kita pelajari bersama bagaimana untuk bekerjasama, kerana keputusan pilihan raya ialah tiada parti boleh membentuk kerajaan tanpa kerjasama dengan gabungan lain, kita perlu belajar bagaimana untuk bekerjasama,” katanya.

Ditanya sama ada Ahli Parlimen DAP dan ahli jawatankuasa eksekutif pusat DAP telah bersetuju dengan kerajaan perpaduan dengan Zahid sebagai anggota Kabinet walaupun menghadapi kes mahkamah, Loke berkata: “Ini bukan tentang Zahid Hamidi, kerajaan perpaduan bersama BN. Ia bukan dengan mana-mana individu tertentu, ia dengan gabungan, jadi prinsip itu, saya rasa semua orang dalam DAP faham itu. Ia dengan BN, kerajaan perpaduan ini bersama BN.”

Ditekan lebih lanjut sama ada kemungkinan Zahid menjadi anggota Kabinet telah dibincangkan dalam mesyuarat dalaman ini dengan ahli parlimen DAP dan ahli CEC DAP, Loke berkata: “Saya rasa mereka semua sudah cukup berpengalaman untuk memahami siapa yang terlibat dan sebagainya, tetapi saya rasa keputusan itu dibuat berdasarkan akibatnya – jika kita tidak membentuk kerajaan, alternatif lain ialah parti lain akan membentuk kerajaan.”

Ditanya sama ada BN “mengancam” untuk keluar daripada kerajaan perpaduan jika Zahid tidak dilantik menganggotai Kabinet, Loke menolaknya: “Kami telah bekerja dengan baik setakat ini, tidak ada perkara seperti mengancam satu sama lain, kami tidak Saya ingin bermula dengan konotasi negatif, mengancam antara satu sama lain, tiada ancaman dibuat.

“Dan setakat ini, saya rasa hubungan kerja semakin baik, semakin baik. Kami baru sahaja angkat sumpah sebentar tadi, kami semua ada, semua menteri ada, kami ada sesi bersama, kami bergaul, kami cuba membina hubungan peribadi sesama menteri, membina kepercayaan. Tiada apa-apa ancaman, saya tidak mendengar apa-apa seperti mengancam antara satu sama lain, tiada ugutan pernah dibuat.”

Mengenai Timbalan Pengerusi DAP Gobind Singh Deo yang dikatakan telah menolak untuk dilantik ke Kabinet sekali lagi, Loke mengesahkan bahawa keputusan terakhir itu tidak berkaitan dengan Zahid.

“Tidak, seperti yang dia nyatakan dalam kenyataannya, saya rasa saya menghormati privasinya, dia telah membuat keputusan. Kami berbincang panjang selama beberapa hari, dan akhirnya, dia memberitahu saya dia ingin menolak pelantikan itu walaupun saya telah cuba meyakinkannya berkali-kali tetapi dia tetap dengan keputusannya. Pada penghujung hari, saya perlu menghormati keputusannya dan kita perlu meneruskannya,” katanya sambil menyatakan bahawa Gobind sudah menyatakan bahawa dia mahu memberi tumpuan kepada peranannya sebagai Ahli Parlimen.

Loke juga ditanya mengenai dua portfolio Anwar sebagai perdana menteri dan menteri kewangan, yang menyebabkan ‘terlalu berkuasa’ yang sebelum ini membolehkan skandal kewangan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) berlaku semasa pentadbiran Najib.

Loke menjawab dengan berkata: “Ini adalah kerajaan perpaduan, bukan kerajaan dominan satu parti, ia terdapat semak dan imbang dalam Kabinet.”

DAP telah memberikan sokongannya kepada Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana menteri tanpa menetapkan sebarang syarat untuk bilangan jawatan Kabinet, malah parti itu sanggup mengorbankan diri jika mereka adalah “batu penghalang” kepada pembentukan kerajaan pimpinan Anwar.

Ditanya sama ada DAP berpuas hati diberi hanya empat jawatan menteri walaupun memenangi 40 kerusi parlimen pada pilihan raya umum baru-baru ini, Loke menegaskan DAP telah memberikan sokongan tanpa syarat kepada Anwar.

“Jadi saya meletakkan kepercayaan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim, dia tidak bersetuju untuk kita tidak masuk Kabinet. Beliau menegaskan DAP mesti menjadi sebahagian daripada kerajaan. Saya serahkan pada dia, isu nombor, isu gubahan. Bagi saya, itu adalah budi bicara perdana menteri, dan setakat DAP, kita meletakkan kepentingan negara berbanding kepentingan parti.

“Hari ini, mungkin ada sentimen, perasaan ahli DAP yang merasakan kita tidak cukup perwakilan atau perwakilan rendah, tetapi perjuangan kita dan pemimpin DAP dalam politik bukan untuk jawatan, tetapi untuk negara. Jadi apa sahaja jawatan yang kita berikan, kita akan lakukan yang terbaik untuk negara,” katanya kepada pemberita di ibu pejabat kebangsaan DAP di sini semasa sidang media yang turut dihadiri tiga lagi menteri DAP itu.

Loke berkata keputusan DAP untuk memberikan sokongan tanpa syarat kepada Anwar untuk menjadi perdana menteri dan membentuk kerajaan adalah keputusan sebulat suara yang dibuat oleh Ahli Parlimen DAP dan ahli jawatankuasa eksekutif pusat (CEC) DAP.

Barisan Kabinet di bawah kerajaan perpaduan itu menampilkan 28 menteri termasuk empat daripada DAP iaitu Loke sebagai menteri pengangkutan, timbalan ketua setiausaha agung Sivakumar Varatharaju Naidu sebagai menteri sumber manusia, naib pengerusi Nga Kor Ming sebagai menteri pembangunan kerajaan tempatan dan pembantu setiausaha publisiti kebangsaan Hannah Yeoh sebagai menteri belia dan sukan.

Manakala DAP yang memenangi 40 kerusi diberikan empat jawatan menteri, parti lain seperti PKR yang memenangi 31 kerusi memegang lapan portfolio menteri, dan Barisan Nasional yang memenangi 30 kerusi memegang enam portfolio menteri.

Loke berkata beliau berada di pejabat Anwar di Bukit Gasing pada 22 November tengah hari semasa Anwar menerima panggilan telefon untuk pergi ke Istana Negara pada 4.30 petang pada hari itu.

“Sebelum beliau ke Istana Negara, saya sudah menyatakan komitmen saya bagi pihak DAP iaitu Ahli Parlimen DAP akan menyokong beliau sebagai perdana menteri tanpa syarat. Dan saya nyatakan kepada beliau, jika DAP menjadi batu penghalang, kita akan memudahkan beliau memperoleh keyakinan dan majoriti untuk membentuk kerajaan, itu komitmen kita.

“Jadi saya nyatakan komitmen itu kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim, bahawa kita menyokong kepimpinannya tanpa syarat dan itu adalah realiti, dan kita tidak pernah meletakkan sebarang syarat dari segi jumlah portfolio Kabinet, kita cuma mahu memudahkan beliau membentuk kerajaan. Itu mandat kami dan itu juga keputusan yang dibuat oleh semua ahli Parlimen DAP dan ahli CEC pada 20 November lalu,” katanya.

Loke berkata Anwar pada 22 November bersetuju untuk membentuk kerajaan perpaduan, manakala Perikatan Nasional tidak bersetuju untuk membentuk kerajaan perpaduan, dan Barisan Nasional (BN) dan Gabungan Parti Sarawak (GPS) pada 23 November juga bersetuju untuk membentuk kerajaan perpaduan. kerajaan perpaduan.

Pada 24 November yang merupakan hari yang sama Anwar mengangkat sumpah sebagai perdana menteri ke-10, Loke berkata beliau telah memanggil satu lagi pertemuan dengan CEC DAP dan semua ahli Parlimen DAP, di mana beliau bertanya sama ada DAP mahu menjadi sebahagian daripada Kabinet Anwar. .

“Sekali lagi, keputusan pada malam itu ialah, ya, semua yang hadir sebulat suara berkata ahli DAP dan parti DAP akan menyertai kerajaan perpaduan di bawah Datuk Seri Anwar Ibrahim, kami tidak meletakkan sebarang syarat, itu adalah keputusan yang dibuat oleh CEC dan Ahli Parlimen DAP.”

Loke berterima kasih kepada Anwar kerana memilih empat Ahli Parlimen DAP untuk menjadi sebahagian daripada Kabinetnya, sambil menegaskan bahawa penyertaan DAP dalam kerajaan perpaduan adalah dengan objektif tunggal menyokong kepimpinan Anwar untuk menjayakan kerajaan perpaduan kerana ia akhirnya akan menghasilkan kejayaan Malaysia.

Merujuk kepada kerajaan perpaduan sebagai model politik dan pendekatan politik baharu atau percubaan baharu dalam sistem politik Malaysia, Loke berkata semua pihak yang terlibat dalam kerajaan perpaduan mesti bekerjasama untuk menjayakannya kerana mereka tidak mampu untuk gagal.

Sambil menyatakan bahawa keempat-empat portfolio yang diberikan kepada menteri DAP adalah penting dan strategik, Loke berkata mereka akan bekerja keras untuk memastikan mereka menyampaikan portfolio masing-masing.

Antara pertimbangan yang dibuat apabila DAP menyerahkan senarai calon Kabinet yang dicadangkan kepada Anwar adalah berdasarkan kekananan dalam parti, kesesuaian pemimpin untuk portfolio, perwakilan wanita dan masyarakat etnik India dalam Kabinet, katanya.

Loke menyatakan bahawa pelantikan anggota Kabinet adalah prerogatif dan budi bicara perdana menteri, berkata prinsip keputusan muktamad ini terletak di tangan perdana menteri harus dihormati.

“Parti-parti komponen dalam PH sentiasa mempunyai semangat perbincangan dan perundingan ini, tetapi pada penghujung hari, kita perlu menghormati bahawa keputusan mengenai Kabinet adalah di bawah budi bicara perdana menteri,” katanya.

Ditanya mengenai perwakilan etnik berbeza dalam Kabinet, Loke berkata: “Ini adalah kerajaan perpaduan, sudah tentu tiada keputusan yang akan memuaskan hati semua orang, tetapi kami percaya dengan kebijaksanaan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri dan pemimpin negara. Saya merayu kepada semua orang untuk memberinya masa dan ruang serta keyakinan untuk memimpin negara yang indah ini.”

Beliau berkata DAP masih belum mengemukakan nama bagi calon yang dicadangkan untuk menjadi timbalan menteri kepada Anwar, kerana Anwar mahu menubuhkan Kabinet terlebih dahulu.

sumber : Malay Mail

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img