spot_img
spot_img

Pasca PRU15 : Sentimen agama dan pendidikan terasing boleh meruntuhkan negara

spot_img

KUALA LUMPUR, 1 Dis — Usaha untuk mengasingkan pendidikan mengikut kaum, bukan berada dalam satu aliran kebangsaan dan mudah menjatuh hukum ‘kafir-mengkafir’ sesama umat Islam di negara ini, ia akan membawa kerosakan.

Malaysia harus mengambil iktibar daripada kemusnahan negara-negara tertentu seperti Afgahnistan, Syria, dan Somalia sebagai contoh di mana perang saudara tercetus akibat bersikap ekstrem sesama sendiri.

Baru-baru ini, Malaysia telah menghadapi pilihanraya yang agak tidak menyenangkan. Sentimen agama, kaum, anasir penjajah dimainkan oleh parti-parti yang bertanding. Di sebelah Pakatan Harapan (PH) mereka di angap terlalu menjuarai kaum Cina  manakala di sebelah Perikatan Nasional (PN), agama Islam menjadi taruhan dalam kempen mereka.

- Advertisement -

Parti-parti aliran sederhana seperti UMNO, GPS, Warisan, Bersatu dilihat seperti terpaksa mengikut rentak dominan antara DAP dan PAS di mana terbukti berjaya memenangi kerusi parlimen terbanyak. Ini amat membimbangkan negara menurut ahli akedemik dan penganalisis politik. Hingga ia menyukarkan untuk membentuk kerajaan yang harmoni sejurus pilihanraya.

“Saya bimbang konsep takfiri muncul semula sekarang. Kita lihat negara-negara di dunia ini hancur kerana fahaman takfiri. Seperti kita mengkafirkan mereka apabila mereka tidak bersetuju dengan kita, kita menyesatkan rakyat, akhirnya. ia berlaku seperti di Syria, di Iraq, di Somalia.

“Jika anda melihat Somalia selama lebih daripada 40 tahun tiada penyelesaian dapat dicapai; (untuk) Iraq dan Syria sudah 10 tahun dan (mereka) masih belum menyelesaikan konflik antara mereka, antara puak, puak dan mazhab,” kata Mohamad Sabu dipetik sebagai berkata semasa ceramah politik di Rompin semalam.

- Advertisement -

Beliau juga berkata bahawa beliau telah melawat Baghdad, Iraq untuk persidangan khas dan telah melihat bagaimana negara yang telah mundur walaupun mempunyai sumber minyak keempat terbesar telah dilanda perang saudara yang disebabkan oleh konflik itu.

Mohamad memetik video rusuhan 13 Mei baru-baru ini berulang yang disebarkan di platform media sosial sebagai contoh dan yang tidak sepatutnya berlaku lagi.

“Kenapa nak tunduk ke tahap itu membuat tuduhan terhadap parti lawan? Ia berbahaya dalam jangka pendek dan panjang,” tambahnya.

Kenyataan Mohamad Sabu itu dibuat di tengah-tengah perbandingan Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang tentang dirinya dengan Nabi Muhammad.

Hadi membandingkan dirinya dengan Nabi yang telah menentang suku Quraisy Mekah yang zalim, menyamai orang bukan Islam di Malaysia.

Abdul Hadi juga mendakwa pemimpin PH bersikap liberal yang akan menghalalkan isu-isu yang dilarang dalam Islam, dengan memberi contoh seperti mengiktiraf LGBT dan rasuah.

Sebelum pilihan raya, Hadi telah menimbulkan reaksi balas negatif kerana mengatakan bahawa bukan Islam adalah punca di sebalik rasuah.

Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Muhriz Tuanku Munawir bertitah semalam agar pemimpin politik berhenti dan berhenti membangkitkan isu agama untuk mencetuskan kemarahan orang ramai selepas mempengerusikan Majlis Raja-Raja ke-260.

Persidangan itu diadakan berikutan PRU15 yang memecah belah yang menyaksikan retorik etnoagama diperkotak-katikkan oleh gabungan politik, terutamanya Perikatan Nasional (PN) dan parti Islam komponennya PAS semasa berkempen.

Pada masa yang sama DAP harus berusaha untuk memainkan peranan penting supaya berusaha membawa sistem pendidikan kembali ke arah sekolah satu aliran (sekolah kebangsaan) supaya masyarakat Malaysia dapat bergaul dari kecil.

Pelaksanaan pendidikan sekolah satu aliran jika mendapat sokongan kalangan bukan Melayu boleh disifatkan sebagai tanda awal kejayaan Kerajaan Perpaduan, kata EXCO Pemuda UMNO, Datuk Muhamad Muqharabbin Mokhtarrudin.

Beliau berkata, atas harapan itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim digesa dapat meyakinkan kaum lain supaya menerima pendidikan sekolah satu aliran di negara ini.

“Ini langkah awal yang menjurus kepada kejayaan Kerajaan Perpaduan sekiranya ingin hubungan sesama kaum kembali baik demi mencapai kemakmuran yang mutlak di Malaysia,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Ia senada dengan kenyataan Pengerusi Biro Pendidikan Majlis Perundingan Melayu (MPM), Prof Emeritus Tan Sri Ibrahim Abu Shah, semalam, yang berharap Anwar dapat menggunakan pengaruh kuatnya untuk mengajak kalangan bukan Melayu bersetuju dengan sistem pendidikan satu aliran.

Selain itu, Muqharabbin berkata, Perdana Menteri juga perlu bersikap tegas dan tidak menerima permohonan Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) supaya Sijil Peperiksaan Bersama Sekolah Menengah Persendirian Cina (UEC) diiktiraf.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img