spot_img
spot_img

Zahid seru kepada kesederhanaan, Annuar Musa mahu PN henti pertikai Anwar

spot_img

KUALA LUMPUR, 29 Nov — Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hari ini menyeru ahli politik untuk merapatkan barisan dan bergerak selepas pilihan raya umum ke-15 untuk memulihkan ekonomi Malaysia dan menyeimbangkan negara kepada kesederhanaan.

Beliau berkata keterbukaan Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PH) untuk membentuk kerajaan negeri di Perak dan Pahang menunjukkan bagaimana kerajaan pusat juga boleh bersama secara strategik tanpa meninggalkan prinsip parti masing-masing khususnya kepada Umno.

“Kerjasama strategik ini sama sekali tidak meninggalkan prinsip Umno. Ini berdasarkan dua perkara.

- Advertisement -

“Pertama, penolakan sebarang kerjasama dengan PKR, DAP, dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) hanya untuk pilihan raya umum ke-15 dan bukannya selepas pilihan raya.

“Kedua, kerjasama ini adalah berdasarkan titah Yang di-Pertuan Agong untuk pembentukan kerajaan perpaduan,” katanya dalam catatan Facebook pagi ini.

“Keterbukaan ini mencerminkan bagaimana BN-PH mempelopori politik sentris, sederhana dan matang,” tambahnya.

- Advertisement -

Beliau menegaskan tentang keperluan untuk mengetepikan perbezaan masa lalu supaya Umno juga boleh bergerak ke hadapan dan membersihkan diri daripada kekotoran yang telah dilemparkan kepadanya.

Ahli Parlimen Bagan Datuk itu berkata dengan kerjasama itu tidak akan menghilangkan identiti teras Umno iaitu untuk memperjuangkan orang Melayu dan Islam bagi memperkasakan kemajuan negara.

“Umno masih mempertahankan dasar parti untuk mengamalkan sikap sederhana, sentrik dan progresif dalam menangani perubahan,” katanya.

Ahmad Zahid juga berkata Umno menolak parti yang menggunakan agama untuk mendapatkan sokongan politik.

PH memenangi kerusi terbanyak dalam mana-mana gabungan pada pilihan raya umum 19 November, tetapi masih kekurangan 112 yang diperlukan untuk majoriti mudah untuk membentuk kerajaan sendiri.

Selepas beberapa hari rundingan, ia akhirnya mencapai persetujuan untuk kerajaan persekutuan gabungan dengan BN dan Gabungan Parti Sarawak, dengan Gabungan Rakyat Sabah menyertai kemudian.

Begitu juga di tiga negeri yang mengadakan pilihan raya negeri dan kebangsaan serentak, BN dan PH mencapai persetujuan untuk bekerjasama antara satu sama lain bagi membentuk kerajaan negeri.

Manakala Gabungan Perikatan Nasional memenangi kerusi yang mencukupi untuk membentuk kerajaan di Perlis.

Sementara itu, Tan Sri Annuar Musa hari ini menggesa pertikaian mengenai kesahihan Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri dihentikan segera oleh pihak dalam Perikatan Nasional (PN) kerana a telah pun dititahkan oleh undang-undang dan diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong

 

Menurut beliau, tumpuan harus diberikan kepada ‘perdamaian nasional’ untuk mewujudkan kerajaan yang kuat bagi menghadapi cabaran memulihkan ekonomi negara, kesejahteraan sosial dan mampu menghadapi landskap politik global yang semakin mencabar.

Minggu lalu, Annuar Musa telah pun menyeru supaya bertenang dan meminta penyokongnya supaya akur dengan keputusan Agong untuk melantik perdana menteri baharu.

Terdapat hasutan untuk merusuh di media sosial daripada penyokong parti pembangkang yang tidak berpuas hati dengan kenaikan Anwar untuk menjadi perdana menteri Malaysia ke-10.

Terdapat juga laporan mengenai pertemuan pemimpin politik secara rahsia, mencetuskan khabar angin tentang satu lagi ‘Langkah Sheraton’ yang menyaksikan kejatuhan pentadbiran Pakatan Harapan pada 2020.

Beberapa ahli politik PN juga tidak berpuas hati dengan keputusan Yang di-Pertuan Agong, dengan Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang berkata dalam siaran media sosial menggunakan analogi bola sepak — mendakwa ia sama seperti pengadil “memberi masa kecederaan” kepada pasukan yang berdepan keputusan seri .

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img