spot_img
spot_img

Selepas 37 tahun, Nationwide Express tutup.

spot_img

Syarikat penghantaran tempatan yang terawal ditubuhkan, Nationwide Express akan menghentikan semua operasi perniagaan mereka selepas 37 tahun perkhidmatan. Menurut The Edge, penutupan Nationwide Express berkuat kuasa pada 15 Disember 2022, dengan pengambilan servis terakhir mereka pada 7 Disember 2022.

Ketua jualan strategik dan pemasaran Nationwide Express Syahrindah Azman berkata pemberhentian perniagaan dan operasi syarikat itu adalah hasil daripada petisyen penggulungan yang difailkan terhadapnya. “Kami ingin menyatakan bahawa kami sentiasa menghargai hubungan perniagaan yang telah wujud antara kami selama ini, dan sekali lagi terima kasih atas sokongan anda,” tambahnya.

Nationwide Express diasaskan oleh ahli perniagaan Allahyarham Tan Sri Basir Ismail, yang bermula sejak tahun 1985. Menurut laman webnya, syarikat itu mempunyai 1,100 pekerja, lebih daripada 300 kenderaan, 500 motosikal, dan rangkaian daripada 150 cawangan dan ejen di Malaysia, serta di negara jiran Singapura dan Brunei. Ia juga mempunyai kapasiti untuk mengendalikan lebih 40,000 pakej setiap hari, dan telah dianggap sebagai salah satu penyedia perkhidmatan penghantaran terawal dan terkemuka di negara ini.

- Advertisement -

Pengumuman syarikat itu susulan selepas penutupan baru-baru ini dua syarikat penghantaran tempatan lain dari sektor penghantaran jarak jauh. Yang pertama ialah KTM Distribution Sdn Bhd yang telah beroperasi selama 38 tahun dalam perniagaan penghantaran dan logistik, telah menutup pintunya awal bulan ini. Satu lagi, CJ Century Logistics Holdings Bhd juga menjual segmen perniagaan penghantarannya yang telah mengalami kerugian pada tahun 2021 dengan harga RM 7.5 juta kepada salah satu syarikat perniagaannya miliknya yang didaftar di Singapura, CJ Logistics Asia Pte Ltd.

Mungkin terdapat banyak faktor yang menyebabkan penutupan syarikat perkhidmatan penghantaran di Malaysia, tetapi yang paling utama di antaranya ialah peningkatan bilangan pesaing di segmen ini.

Kerajaan Malaysia telah memberikan 122 lesen khidmat perkhidmatan, yang sebenarnya dua kali ganda lebih banyak daripada yang ada di Thailand – sebuah negara yang mempunyai bilangan penduduk lebih besar daripada Malaysia. Juga syarikat perkhidmatan alternatif yang lebih pantas dan baru seperti Lalamove dan GrabExpress, yang menyediakan penghantaran dan penghantaran pada hari yang sama.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img