spot_img
spot_img

KJ mahu bersihkan UMNO, retorik atau benar ?

spot_img

KUALA LUMPUR, 12 Nov — Khairy Jamaluddin berkata beliau berhasrat untuk membersihkan imej Umno dan mengaku tidak menyukai segelintir pemimpin dalam partinya.

Sekiranya beliau memenangi kerusi Sungai Buloh pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15), beliau berkata cabaran yang lebih besar akan dihadapi seperti membawa perubahan kepada negara, Umno dan BN, menurut laporan Berita Harian. Beliau mahu mahu membawa perubahan kepada parti agar Umno dilihat sebagai wadah yang mulia untuk masyarakat Melayu.

Katanya, ramai yang datang berjumpa beliau, dan memberitahu mereka bukan tidak suka Umno tetapi mereka tidak berpuas hati dengan segelintir pemimpin dalam Umno.

- Advertisement -

Laporan itu juga menyifatkan Khairy berkata dalam “nada sinis” bahawa semua pihak perlu mengakui bahawa Umno memerlukan perubahan untuk kembali ke zaman kegemilangannya.

Beliau dilaporkan menyifatkan Umno sudah sesat dan perlu diperbaiki supaya ia kembali ke landasan yang betul.

“Saya mahu memenangi PRU15 untuk memastikan peranan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai perdana menteri.

- Advertisement -

“Selepas itu kita boleh bersihkan Umno sambil mengembalikan keyakinan rakyat,” katanya dipetik sebagai berkata.

Beliau dilaporkan seterusnya menyifatkan ditugaskan untuk bertanding di Sungai Buloh sebagai hukuman kerana menjadi reformis dalam Umno yang tidak boleh berdiam diri.

“Atas sebab inilah (inginkan perubahan) kali ini perjuangan saya bukan hanya terhenti di Sungai Buloh tetapi untuk masa depan negara, Umno, dan BN.

“Jika saya menang, insya-Allah kita akan lihat perubahan besar. Ia akan bermula di Sungai Buloh dan berakhir di Putrajaya,” beliau dipetik sebagai berkata.

Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi semalam dilaporkan mengulas hasrat Khairy untuk menjadi perdana menteri, dengan berkata: “Pertama sekali, dia mesti kuatkan parti, bukan melemahkan parti. Dia mesti menang di Sungai Buloh. Dia juga mesti diterima oleh parti itu. parti dan tidak bercanggah dengan parti.”

Beliau juga dilaporkan memberitahu Khairy sebaliknya perlu berterima kasih kepadanya kerana membenarkan Khairy bertanding di Sungai Buloh pada pilihan raya ini.

Pada pandangan penganalisis sains politik Ahmad Zuhair dari Universiti Terbuka Malaysia, kenyataan Khairy adalah biasa kerana beliau menyokong bosnya yang memberi jawatan iaitu Perdana Menteri Ismail Sabri.

“Tiada apa-apa yang patut dibanggakan kerana sudah tentu beliau mesti memilih ketua. Ketuanya kini adalah Perdana Menteri yang memberi jawatan menteri kepadanya. Dulu pun dia penyokong kuat Datuk Seri Najib walaupun ada pelbagai tohmahan sebelum PRU14”, kata Ahmad Zuhair.

Beliau menambah Khairy patut menunjukkan sikap tidak melawan kepimpinan di dalam usaha memenangi PRU15 untuk keseluruhan komponen BN, bukan untuk dirinya sahaja.

“Perang media antara dirinya dan Presiden adalah tidak wajar dalam konteks sekarang. Ini adalah pilihanraya umum, bukan pemilihan parti”, tegas beliau yang yakin pertengkaran terbuka ini sedikit sebanyak akan mempengaruhi sokongan pengundi atas pagar terhadap UMNO di tempat lain.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img